lördag 8 november 2008

På knä

Det har genom årens lopp funnits många stora evangelister som fört många människor till tro. En av dessa var amerikanen D L Moody som levde på 1800-talet. Han fick betyda väldigt mycket för många människor. Jag läste häromdagen ett otroligt bra citat från honom som jag vill dela med mig av:

"En kristen på knä ser längre än en filosof på tåspetsarna."
Det handlar alltså om bönen, att den kan öppna vårt förstånd, våra inre ögon så att vi kan få insikt i Guds hemligheter. Det knyter an till ett av mina favoritbibelställen: "Ropa till mig och jag skall svara dig och låta dig höra om stora ting, hemligheter du inte känner. " (Jer 33:3)

Så om du längtar (precis som jag gör) efter att se mer av vem Gud är och vad Han kan och vill göra i ditt liv och i den värld vi lever i, då startar det på knä inför Gud.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mnnmnnjaeh??.......jag har lite svårt för att man skall ställa filosofen i kontrast till den kristne, dels för att de sysslar med olika frågeställningar, dels för att det vimlar av kristna filosofer. Sen att bönen vid rätt tillfälle kan arbeta underverk, det är sanning, men tvivelsutan kan även en filosof arbeta underverk - fast lite mindre metafysiska underverk förstås....

Själv ber jag bäst på bussen, på väg till mataffären, när jag håller på att vakna - då känns koncentrationen på topp.. och man får vara helt ostörd med Gud.
/Larvad. (http://adiewunde.wordpress.com)

Mats R sa...

Att ägna Gud en halvtimme varje dag som man helt använder till bön är nånting som är fantastiskt, tyvärr så gör jag det för sällan......
Skulle behöva mer diciplin..

Jeez sa...

Yay! Ser fram emot dina inlägg och ska verkligen försöka kommentera ofta ofta så du får lön för mödan. :-)