fredag 21 november 2008

Idol 2008

Att jag gillar musik, och inte minst musikprogram på TV har väl inte undgått någon trogen läsare. Melodifestivalen tillhör favoriterna. Det kommer det säkert att skrivas mer om vad det lider. Idag tänkte jag däremot skriva lite om Idol 2008. Det har jag faktiskt inte gjort förrän nu.

Jag tillhör den kategorin som inte är så road av den förnedrande uttagningen, utan väntar på att agnarna ska ha sållats från vetet. Allt för att få så bra musikunderhållning som möjligt. På ett sätt är denna talangtävling rätt så överskattad. Visst kommer det fram många bra artister, men det är inte alltid den som vinner som blir en bestående idol. Någon recensent hade benämnt Idol-konceptet som en gigantisk karaoketävling. Och det ligger väl något i det. Men det finns ändå kvalité mitt i allt, ingen tvekan om det.

Ikväll är det dags igen. Jag kommer att sitta i soffan, se och lyssna, möjligen med lite fördröjning eftersom det är mitt i nattningen. Men jag kommer också att hålla utkik efter min kompis Lena som kommer att sitta i publiken, bland Kevins VIP-gäster, som varande... hmm, hur blir det nu: Lenas make är farbror till Kevins flickvän (och JA! jag har träffat Kevin på Lenas söta dotters dop i början av detta år... lite "Jag mötte Lassie"-varning, eller hur?)

Hur som helst: Nu är det fem artister kvar och jag rankar dem på följande sätt:
1. Kevin Borg - är en otrolig glädjespridare som alltid levererar. Nämnda Lena skrev tidigt i höstas att han är den nye Darin - och jag håller med henne!
2. Alice Svensson - är en stabil och seriös sångerska med en vacker ton i rösten.
3. Anna Bergendahl - har en klart speciell röst, inte alltid ren i tonerna, men alltid intressant.
4. Robin Bengtsson - har en vacker sångröst, men det är nästan allt, tyvärr. Ger ett tafatt och osäkert intryck. Men med lite mer scenvana kan han säkert ha en framtid inom musiken.
5. Johan Palm - har inte mycket till sångröst, lite valpig i rörelserna, men samtidigt har han en star quality som gör att han hänger kvar, vecka efter vecka, mycket tack vare de skrikande fjortisarna.

Annars saknar jag några av de som redan är utslagna, t ex Robin E, Lars och Sepideh.

2 kommentarer:

Alexandra sa...

Jag gillar verkligen Kevin! Han är en riktig stjärna!!!!

Kolla gärna min och systern min's blogg. www.litenliv.blogspot.com

Malin sa...

Håller med dig om att Kevin alltid levererar. Är ingen trogen idoltittare men jag hoppas verkligen att han vinner!