onsdag 5 november 2008

Oh Bama!

Inte för att jag är särskilt insatt i politik - och särskilt inte amerikansk. Men nattens valresultat genererar ju goda möjligheter till skämt. Det är ju fullt möjligt att andra med skämtlynne kläckt samma idéer, men i min värld är jag i alla fall först. Vad sägs om: "Den där Obama bytte ju verkligen upp sig: från Barack till Vita Huset." Eller man kanske skulle nöja sig med följande tidningsrubrik: "Barack till Vita Huset"

Huruvida det blir bra för USA och resten av världen vet man ju inte, men nog är det lite oroväckande med själva namnet. Jag menar: Obama bin Ladin. Det bådar inte gott. Men å andra sidan hade det inte varit bättre med McCain. Namnet antyder visst släktskap med brodermördaren Kain, ni vet han som mördade 25 % av jordens befolkning.

Nej, men rent allvarligt tycker jag det är roligt med en färgad president. Det var på tiden. Jag gläds åt att valresultatet visar att kampen för de mänskliga rättigheterna går framåt. Vem vet, nästa val kanske vinns av en kvinna...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge dröjer det innan vi i Sverige får en svart statsminister, med muslimska rötter? Vi har haft/har ministrar ur våra minoriteter, men jag måste ändå säga att USA (som jag annars dissar fett) har lyckats visa några snygga framfötter (betyder det att naglarna är välklippta eller???). USA har både stora nackdelar och stora fördelar samtidigt..... /Larvad (http://adiewunde.wordpress.com)

Mats R sa...

TAck gode gud att vi slapp se McCain som vinnare iallafall, av två onda ting så väljer man ju självklart det minst onda, och i detta fall så är det ju självklart Obama :)

Anonym sa...

Du är kul, du :-D
Jag är glad över att Obama vanna!
"bam, bam, bom!"

Ullis K sa...

Haha...jadu, ingen kan ordvitsa som du :)

Kul att kuna kommentera det du skriver också och inte bara vara en tyst läsare!!! :)

Jag låg i sängen och bläddrade mellan tre (plus CNN) olika valvakor tills jag somnade vid 5-tiden... Och detta trots att jag inte är engagerad eller knappt intresserad i politik. Men jag tror att Obama kan vara en frisk fläkt för USA och hela världen.

Kram /Ullis

Anonym sa...

Du är lika fyndig som alltid.
Bara så du vet snodde Jan Bylund din Barack ordvits imorse på RixmorronZoo!

Hoppas kvällen var bra och att vi ses nästa vecka!

Anonym sa...

Jag håller med dig att det är roligt med en färgad president.

Du har blivit utmanad! :-) Läs mer i min blogg så får du veta mera.