tisdag 4 november 2008

Jesus för världen

Jag har tidigare (i min förra blogg på hemsidan) skrivit om att jag brukar sjunga psalmer och liknande för Elias när han ska somna (i falsett för att det ska bli så mjukt som möjligt). Nu har han faktiskt börjat sjunga med litegrann. Och har börjat önska. När han säger "Itos" menar han först och främst "Jesus", men i detta fall vill han att jag ska sjunga "Jesus för världen givit sitt liv" (Sv Ps 45). Det är för övrigt också den psalm som jag brukade sjunga för min morfar när jag hälsade på honom när han låg på sjukhemmet i Jörn på 90-talet. Det är en bön som jag älskar:

Jesus för världen givit sitt liv:
öppnade ögon, Herre, mig giv.
Mig att förlossa offrar Han sig,
då Han på korset dör ock för mig.

O vilken kärlek, underbar, sann!
Aldrig har någon älskat som Han.
Frälst genom Honom, lycklig och fri,
vill jag hans egen evigt nu bli.

Tag mig då, Herre, upp till Ditt barn,
lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för Dig,
glad i Din kärlek, offrande mig.

När jag gör den psalmen till min bön, så bär det i nutid och framtid, in i evigheten!

7 kommentarer:

Lenajl sa...

Trevligt med en "vanlig" blogg åxå! :) Lättare att kommentera med! Hit kommer jag tillbaka. kram
/L

Anonym sa...

Jo, det har blivit så mycket enklare att kommentera!

Anonym sa...

Välkommen till "den andra sidan av bloggvärlden"! Ska bli lika roligt som förr att följa dina funderingar!
Ang psalmer....nu vet jag inte om det är en psalm vilket mitt resultat på frågesporten kring psalmer visade, men jag har sjungit "Nu i ro, slumra in" för A sen han var riktigt liten, och gör det än.Kan väl till viss mån klassificeras som en aftonbön om man tänker på innehållet. Ha det bäst! Kram!

Anonym sa...

PS Jag är också din FÖRTA PRENUMERANT via bloggkoll.Känner du kärleken? :)

SvBG sa...

fridasfunderingar: om! :-)

signerat S/K sa...

Jesus och barn hör väldigt bra ihop tycker jag. Min Emmy frågar varje tisdag då vi har kollegium om jag ska iväg och träffa Kenneth, Harry och Jesus. Och egentligen har hon ju rätt.

Kul att du är igång med bloggen!

Simon Jonsson

Mats R sa...

En mycket bra psalm, på några få verser så innefattas nästan hela bibeln :)