onsdag 4 mars 2009

VM-säsongen

Så är VM-schäslongen över för den här gången. Det har handlat om alpint, skidskytte och längdskidor i nämnd ordning. Jag ser gärna sport på TV, men man kan ju inte se allt, så det blev till att välja. Den alpina delen har sen länge varit långt akterseglad i min intressevärld, så där såg jag inte nästan nånting. Då är det klart intressantare med skidskytte. Är det månne roligaste vinteridrotten? Det är sån dramatik med skjutmomentet. Att sen svenskarna är så framgångsrika, med Helena Jonsson i spetsen, gör ju sitt till. Sen ser jag gärna längdskidåkning förstås. Den är ju den mest klassiska (även om det handlar om fristil). Det blev väl lite blandade framgångar, men det är roligt ändå att se. Sista dagen blev det till att välja mellan Vasaloppet och femmilen - man orkar ju inte 14 mil!. Den förstnämnda var klart intressantare, särskilt som Anders Södergren inte kom till start. Jag skulle önska att femmilen kunde avgöras med intervallstart och inte, som de senaste mästerskapen, i form av masstart. Jag är övertygad om att svenskarna skulle ha större chans till medalj på det sättet. Å andra sidan passar ju masstartsloppen bättre för en allt kräsnare TV-publik.

Men VM-säsongen tar sin tribut. Det är rätt skönt när allt är över och man kan göra lite annat.

Häromdagen gjorde för övrigt Elias sin debut på sina skidor. Han tyckte det var jätteroligt och var riktigt duktig för sin ålder. Det lär bli mer skidåkning framöver...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din önskan kan komma att uppfyllas. För någon dag sedan intervjuades den svenske fis-delegaten i radion om att Norge var på väg att ansöka om att få ha intervallstart på femmilen under vm 2011

Ingela sa...

Jag åkte femman med dotter M i dag. Jätteskönt ute och kanonspår som vanligt.