torsdag 19 mars 2009

Det bästa från två världar

1995 kom en CD-skiva som fullkomligt vände upp och ner på all musik jag hade lyssnat på tidigare. Det var "Jesus Freak" med dc Talk. Det är fortfarande en av de allra bästa låtar jag vet. Refrängen lyder:

What will people think when they hear that I’m a Jesus Freak
What will people do when they find out it’s true?
I don’t really care if they label me a Jesus Freak,
There ain’t no disguising the truth.

dc Talk tillhör de allra bästa kristna bandet genom tiderna. Jag såg dem faktiskt live i Scandinavium på Connection Festival 1996. Det var bland det absolut häftigaste jag har varit med om! Jag sörjer att de lade av, eller rättast sagt att de satsade på sina respektive solokarriärer. Visst kan de glimta till fortfarande, men de gör sig bäst tillsammans. Den som lyckats bäst i sin solosatsningen tycker jag är Michael Tait. Han startade bandet Tait och har gjort några riktigt bra skivor. (Kolla t ex in den här låten). Han har också spelat huvudrollen i "!Hero", som är en rockopera om Jesus i modern tid.

Ett annat av mina favoritband från samma tidsperiod är Newsboys. Jag har sett även detta fantastiska band live i Scandinavium, året efter dc Talk. De har en härlig stil på sina låtar, ofta väldigt fyndiga texter, samt en grym scenshow.

Det intressanta är det jag läste i Dagen häromdagen: Michael Tait blir den nye sångaren i Newsboys!! Tänk så det kan bli, att det bästa från två världar smälter ihop. Det kan inte bli annat än... bra!! :-D

1 kommentar:

Tomas sa...

Vad komiskt att den låten precis startade i min spellista då jag började läsa inlägget :-)