söndag 15 mars 2009

Melodifestivalen - finalsummering

Jo, jag erkänner: jag håller på att vara less att skriva om Melodifestivalen. Men nu lovar jag att det här är sista gången på ett bra tag.

Det blev ju otroligt spännande och rafflande i slutet. När jurygrupperna hade sagt sitt låg Måns Zelmerlöws "Hope & Glory" etta - och jag hade inte haft nånting emot att se en sån slutsegrare. Men sen kom telefonrösterna som vände upp och ner på det mesta. Det blev ju hur spännande som helst. Jag förstod vartåt det barkade när mina favoriter som låg i topp fick minimalt med poäng. När det återstod 120-poängaren och 144-poängaren insåg jag till min förskräckelse att "Snälla, snälla" skulle få en av dem. "Bara det inte blir högsta, bara det inte blir högsta", tänkte jag i soffan (och lade kanske till nåt ironiskt "snälla, snälla" också). Så även Caroline, som satt och tittade med mig, trots att timmen egentligen var alltför sen. Som tur var fick dotterns namne "bara" 120 poäng och jag räknade snabbt ut att nästan vem som helst som återstod skulle med sista poängkaskaden klå "Snälla, snälla". Det var inte svårt att räkna ut vem det skulle bli. Jag pustade ut och förlikade mig med tanken att skicka ett stycke operadisco till Moskva. Det blir trots allt bättre.

Och visst är vinnarlåten helt okej. Jag har väl lite svårt för opera, egentligen, men "La Voix" har ju en bra melodi och Malena Ernman framför låten helt oklanderligt, med stil, coolness och ett skälmskt leende på läpparna (som dock säkert bara handlar om nåt sångtekniskt). Det är inte otroligt att detta är ett vinnarkoncept i den ryska huvudstaden, ett annorlunda inslag för att komma från Abbaland. Men hur ska det egentligen gå för alla oss som gillar att nynna på vinnarlåtarna i diverse sammanhang. Hur många av oss grejar opera?

Liten fundering: Europa har ju småfnissat åt ett antal svenska toalettfixerade bidrag, typ "Waterloo", "Diggi-loo" och "Boogaloo". Undrar vad de tycker om att Malena Ernman sjunger om en lavoar?

Till sist: Petra Mede! Vilken kvinna! Hon lyckades axla Kristian Luuks mantel med den äran. Jag är imponerad!

Och därmed avslutas Melodifestivalbloggandet från min sida...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh nej!Menar du att du inte tänkt skriva nåt mer om Schlager?Inte ens stora finalen? Besvikelsen är STOR! Eller vänta (läser inlägget igen) du skrev Melodifestivalen! *pustar ut*.Hoppas på ett inlägg i samband med Eurovisionschlagerfestivalen! Själv gillade jag dels den du inte gjorde (Snälla,snälla) men också Sarah Dawn Finer.Jag är mest nöjd med att folkets röst avgjorde iår till skillnad mot i fjol.

Anonym sa...

Suck!

Anonym sa...

Jag är inte alls less på ditt Melodifestivallrande! Har inte ens läst inläggen! ;-)
Har dock ofta och regelbundet gluttat in på bloggen för att finna visheter kring något annat. Så nu kanske hoppet kan växa.

SvBG sa...

Stig: Vishet får du nog leta nån annanstans...