söndag 22 mars 2009

Bono och berömmelsen

Bono (Jag har bloggat om honom tidigare - och kommer säkert att göra det igen) är en av de människor jag beundrar mest i dagens värld. Faktiskt inte för U2:s musik i första hand, för det finns bättre, utan mest för hans enorma engagemang för tredje världen. Jag råkade se en intervju med honom (och Adam Clayton) i TV4 i morse.

Bono pratade bland annat om deras berömmelse och hur han utnyttjar den för att göra vår värld till en bättre plats att leva på, även om han får skit för det. Han säger ungefär så här: (min översättning)

Vad ska man annars göra med sin berömmelse? Berömmelse är ändå absurd. Den
vänder upp och ner på hur Gud hade tänkt det. I den riktiga världen är det
mödrar, brandmän, läkare, sjuksköterskor, som är de riktiga hjältarna. Men i vår
värld, filmstjärnor, popstjärnor, rockstjärnor, har vi blivit till hjältar. Det
är nåt fel med det. Det är faktiskt helt uppåt väggarna! Men när jag nu är i den
här situationen, så tänker jag: "vad kan vi göra med den här valutan?" Det må vara
löjligt, berömmelse och kändisskap, men det är valuta!
Jag tycker Bono förvaltar sitt kändisskap på absolut bästa sätt! Det är kristen tro i praktisk handling.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gör han då?

Anonym sa...

Jag gör det lätt för mig och bifogar ett citat från Wikipedia:

"Sedan 1999 har Bono intensivt propagerat för skuldlättnader i Tredje världen och informerat om dödliga sjukdomar i Afrika, inklusive AIDS. Han har träffat flera inflytelserika politiker under det senaste årtiondet, som till exempel George W. Bush och Kanadas premiärminister Paul Martin. Bono var under slutet av 1990-talet talesman för Jubilee 2000, en organisation som verkade för att skriva av Tredje världens skulder innan år 2000. 2002 var han med i grundandet av organisationen DATA (Debt, AIDS, Trade, Africa). Dess uppgift är att upplysa om de orättvisa förhållanden västvärlden utsätter den afrikanska kontinenten för; genom att kräva in statsskulder, upprätta orättvisa handelsregler och att försvåra distributionen av billiga mediciner mot till exempel AIDS. 2005 lanserade Bono tillsammans med sin fru Ali EDUN, en klädkedja som miljövänligt producerar kläder på ett etiskt sätt."

Mats R sa...

Ja, fler borde agera som Bono, han är en förebild.

för övrigt har jag hittat en väldigt bra blogg :)

http://bertilbloggar.wordpress.com/