tisdag 3 mars 2009

Melodifestivalen - deltävling 4

Dags för en liten sammanfattning av den fjärde och sista deltävlingen i årets Melodifestival. Själva arrangemanget var... äh, stunt i det: Here are the votes of the SvBG jury:

1. "Love, Love, Love" - Agnes
(Gick vidare direkt till final)
Äntligen en rejäl utmanare till Alcazar. En kanonlåt som blandar disco och pop på ett suveränt sätt. Den höll rakt igenom, hade bra arrangemang, bra driv, bra sångerska, bra alltihop, inga svaga delar. Me like!!

2. "Higher" - Star Pilots
(Gick vidare till andra chansen)
Mycket bra låt som andades 80-tal. Ja, inte bara det, det var stora likheter med Boy Meets Girls "Waiting For A Star", men det var bara positivt eftersom vi snackar om en av 80-talets absolut bästa låtar, om ni frågar mig. Gamle Fame Factoryvinnaren Johan Becker stod för leadsången och han måste väl ha landets högsta tenorstämma? Hursomhelst hoppas jag att den går vidare från andra chansen, för det är den värd!

3. "Moving On" - Sarah Dawn Finer
(Gick vidare till andra chansen och blev Internationella juryns val)
En riktigt mäktig powerballad med en fantastisk sångerska. Det går nog inte sammanfatta låten på ett bättre sätt. Jag hade verkligen inte gråtit om den hade gått vidare, men chansen finns å andra sidan kvar, både via andra chansen och som Internationella juryns val.

4. "La Voix" - Malena Ernman
(Gick vidare direkt till final)
Inte min favorit, men i konkurrensen med kvarvarande låtar är denna popopera helt okej. Jag gillade verkligen melodin, men "operationen" gör att det inte går att uppfatta texten, vilket är ett stort minus. Minnesgoda bloggläsare vet att jag inte gillar att man blandar in opera i popmusik, men det här är ändå det kanske bästa försöket sen "Nattens drottning" med Haakon Pedersen och Elisabeth Berg från det braiga Melodifestivalåret 1989. Hursomhelst måste jag tillägga att Malena Ernman får ett stort plus för att hon är så cool.

5. "Du är älskad där du går" - Susanne Alfvengren
(Blev 8:a)
Inte så förvånande placering, tyvärr. Melodifestivalsröstare har ofta svårt för äldre comebackande artister, särskilt om det handlar om ballader. Låten var det väl inget fel på, fin text och så, men är det bara jag som tycker att "Pling" håller på att skriva lite för mycket klyschor?

6. "Sweet Kissin' In The Moonlight" - Thorleifs
(Blev 5:a)
Dansbandsstuket drar ner betyget ordentligt, trots att refrängen var rätt så bra egentligen. Verserna var dock klart undermåliga.

7. "Killing Me Tenderly" - Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng
(Blev 7:a)
Jag fick aldrig nåt grepp om låten. Det hade utlovats en blandning av Tina Turner och Abba, Duffy och James Bond. Det var nog bara James Bond jag kunde ana. Nej, nej... tråkig låt, helt enkelt.

8. "Esta Noche" - Next 3
(Blev 6:a)
Här blandades det friskt med svenska och spanska. Inte helt lyckat, om man säger så. Kanske var det själva stilen som sådan som drar ner mitt betyg. Jag vet inte... nej, den hamnar sist på min lista i alla fall.

Inga kommentarer: