onsdag 11 februari 2009

Snoozebön

Jag har skrivit om det förut, men det tål att upprepas. En av mina huvuduppgifter just nu är att ha Bibelstudier. Det är verkligen en av de roligaste uppgifter jag har haft. Det ger så mycket att sitta ner och fördjupa sig själv i olika centrala ämnen och sen försöka presentera temat på ett så pedagogiskt sätt som möjligt.

Mitt grundtanke är det som Paulus skriver i Kolosserbrevet: "Kristus finns hos er, hoppet om härligheten. Honom förkunnar vi genom att vägleda alla människor och undervisa dem alla med all vishet för att kunna föra fram alla som fullvuxna i Kristus." (Kol 1:27b-28)

Jag har haft "Bibelstudium från A till Ö" i några år för daglediga. Vi har hunnit genom alfabetet en vända redan och nästa torsdag kommer vi för andra gången till bokstaven K. Det kommer då att handla om kärlek. För ett par veckor sen började jag om med samma koncept för kvällslediga, kallat "Växthuset". Samma material, men lite uppfräschat och lite mer pedagogiskt (med PowerPoint). Gemensamt för båda grupperna är att vi sakta blir fler och fler. Det är tydligt att det finns en längtan hos många att fördjupa sin tro. Det gör mig så glad - och motiverad att fortsätta!

Hursomhelst: I måndags träffade jag "Växthuset" för andra gången. Temat var Bönen. I slutet pratade vi bland annat om hur olika vi är i våra bönevanor och hur svårt det är att få rutin i bedjandet. Då kom en man med en så bra idé som jag bara måste återge - jag har i alla fall aldrig hört talas om nåt liknande. Tanken bara slog honom där vi satt att man kunde be när man snoozar på morgonen. Klockradion sätter igång, men i stället för att stänga av den kan man trycka på snoozeknappen så har man ca 10 minuter tills det ringer en gång till. Den tiden kan man använda till bön. Jag har testat det här nu två morgnar med skiftande resultat. Det blir en blandning av slummer och bön. Inte helt dumt, men inte heller helt optimalt för mig. Men snoozebön är kanske nånting som funkar bättre för dig?

1 kommentar:

Anonym sa...

du får gärna återkomma i ämnet med en utvärdering senare gärna med erfarenheter från gruppen