måndag 16 februari 2009

Melodifestivalen - deltävling 2

Dags igen för en summering av lördagens begivenhet, Melodifestivalen. Det var lite spretigare den här gången mellan stilarna, känns det som. Mellanakten tyckte jag mycket om, Waterloo på samiska, med Sofia Jannok, kompade av Peter Tikkanen Trio. (Man skulle kunna ställa följande fråga i ett quiz: Vad har bloggskribenten och Sofia Jannok gemensamt? Jo, båda har sjungit på skivor med Peter Tikkanen Trio). Klart annorlunda inslag. Extra roligt att det samiska arvet uppmärksammas.

Men huvudakten var ju ändå låtarna, så här är the votes of the SvBG jury:

1. "Hope & Glory" - Måns Zelmerlöw
(Gick vidare direkt till final)
Unge herr Zelmerlöw är ju en duktig sångare och dansare och gjorde knappast någon besviken. Klart bra låt, en självklar finalist, dock inte lika suverän som Alcazars låt förra lördagen.

2. "It's My Life" - Amy Diamond
(Gick vidare till andra chansen och blev Internationella juryns val)
Inte lika direkt som hennes låt från förra året och jag blev lite konfunderad först gången jag hörde den, men vid andra genomlyssningen märkte jag att det var en kanonlåt. Och kan man hitta en proffsigare 16-åring?

3. "1000 miles" - H.E.A.T.
(Gick vidare direkt till final)
Bra sångare och stabilt band. Gedigen 80-talshårdrock av bästa märke. Var helt klart värda sin finalplats. Men samtidigt: väx upp! Ni behöver inte leva ut alla hårdrocksklyschorna, åtminstone inte på samma kväll...

4. "Show Me Heaven" - Lili & Susie
(Gick vidare till andra chansen)
Har de nånsin varit borta? Det var ju precis deras stil från den gamla goda tiden. Nostalgi. Gillade!

5. "Never Been Here Before" - Jennifer Brown
(Blev 7:a)
Jag fick inget riktigt grepp om låten. Lät lite tråkig, men är antagligen en låt som behöver några genomlyssningar för att fastna och den chansen har den inte fått för mig, inte än i alla fall.

6. "What If" - Cookies & Beans
(Blev 5:a)
Lite favorittippad innan, läste jag, men så bra var den väl ändå inte? Visst fanns det inslag av helt okej stämsång, men själva stilen är inte min väska.

7. "Jag slåss i dina kvarter" - Lasse Lindh & Bandet
(Blev 8:a)
Njae, hans låt från förra året var klart bättre. Visst fanns det vissa passager jag gillade i låten, men som helhet får den underkänt. Caroline kallade för övrigt hans dans för "klantifjantdans" och det ligger kanske nånting i det.

8. "Kärlekssång från mig" - Markoolio
(Blev 6:a)
Markoolio kan göra bra låtar och han kan rappa. Hans sång däremot är medioker (även om han sjöng ovanligt rent den här gången) och kärleksballader ska han inte göra, precis vad låten handlade om. Det kallas självinsikt... men varför ställde han då upp? Nu var ju det här en av jokrarna, vilket kan förklara varför en sån här låt kan slinka igenom. Jag hade hellre sett och hört en vanlig Markooliolåt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Som alltid underhållande att läsa.
En fråga dock.
På Cookies and Beans kommentaren:
"Själva stilen är inte min väska" HAHAHA! Nydanande ordspråk?! :)
Vad är din typ av väska då?

Anonym sa...

Jag tänker givetvis inte kommentera "melodi"festivalen!!
Mer än med ett kraftigt "Huvvaligen!!"
Jag vill i stället kommentera dagens SvBG-bidrag i Piteå-Tidningen: "Herreligen" så bra! Kommer framåt kvällen att blogga om saken på egen blogg under rubriken "Gud välsigne vittnet!"

Anonym sa...

Bra blogg, bra inlägg, och framför allt MYCEKT STRONGT, bra att ställa upp i PT.
Det här är nog något som många drabbas av, men få vågar träda fram och berätta om det.
Bra gjort Sven-Erik!

Hälsn Ola

Anonym sa...

ursäskta .. blev fel...inte Sven-Erik ... utan Sven-Bertil ska det vara!

Hälsn Ola

Alexandra sa...

Jag gillade Cookies & beans. De var bra.. trallvänligt på nått vis... Amy Diamond lät som Amy brukar göra. Men är det inte dags att hon visar att hon snart är 17 och inte 13???

Anonym sa...

kan någon av herrarna länka till Svbg-bidraget i paltbladet??