tisdag 10 februari 2009

Rättvisemärkta prästskjortor

Jag är inte nån som köper mycket kläder. Men ibland måste man. Ibland behöver man även uppdatera sin uppsättning av prästskjortor. Före jul beställde jag tre exemplar från England. Det som var så bra - extra bra - är att jag hittade rättvisemärkta prästskjortor. Det känns mycket bra, rent etiskt. (De sitter bra både estetiskt och etiskt). Dessutom var de billigare än allt annat jag har stött på. (Tre stycken + frakt för ca 1000 kronor är ett fynd!) Det fanns liksom inget att tveka på. Nu fick jag hem dem för några veckor sen och de uppfyllde alla krav.

Här är länken till dig som är präst och behöver fräscha upp i garderoben: http://www.fairtradeclergyshirts.co.uk/

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Råkar du händelsevis veta hur man konverterar mellan svenska och brittiska storlekar?

Anonym sa...

Schysst! Det borde ju vara en självklarhet med etiska prästkläder, eller hur? Världen blir lite bättre varje dag. :)

Anonym sa...

Då surfar du till http://storlekar.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=2

Ingela sa...

Heja Sven-Bertil! Tro och handling följas åt.

SvBG sa...

Emelie: Jag blev verkligen så glad när jag förstod att det fanns rättvisemärkta prästskjortor. Det känns så rätt.

Och precis som Ingela skriver: "Tro och handling följas åt".

Anonym sa...

Låter som ett vettigt alternativ. Det är lite svårt att se hurudan bomull det är. Känns den bra? Inget som man svettas lätt i?

Anonym sa...

Prästskjortor i rättvisemärkta finns även att köpas i Gummessons bokhandel i Stockholm. Man kan också beställa dem via nätet. De har också figursydda damskjortor. Jag köpte en sådan för 650 kronor och den känns mycket bra.

SvBG sa...

Jo, jag har sett att det har börjat komma i svenska butiker nu också. Det är bra! (Däremot är ju priset rejält högre)

På frågan om den känns bra: Jovisst. Helt okej, men visst är det lite besvärligare när man måste stryka dem.

Sebastian Stjern sa...

Hej Sven-Bertil,

Jag vill tipsa om mitt företag, The Fair Tailor. Vi har precis lanserat rättvist producerade skräddarsydda skjortor. Du kan få skjortan uppsydd efter dina mått i vår anläggning i Nepal. Spana gärna in http://www.thefairtailor.com

Vänliga hälsningar
Sebastian Stjern

SvBG sa...

Tack, Sebastian. Det ska jag kolla in! :-D