fredag 13 februari 2009

"Hur har du det med Gud?"

Den danske filosofen Sören Kierkegaard lär ha sagt: "Det är inte kyrkans uppgift att lösa folks problem, utan att ge dem ett helt nytt problem: Hur har du det med Gud?"

Det är en fråga som vi alltför sällan ställer oss. "Hur har du det med Gud?". För en del kanske det skulle vara skönt om nån vågar ta upp frågan, eftersom man funderar mycket kring Gud, livet, döden, frälsningen och evigheten, men saknar nån att prata med. Andra kanske skulle bli arga om de får den frågan. "Det har du inget med att göra!". Så är det kanske. Men faktum kvarstår: Det är en viktig fråga. Kanske nåt som även du behöver fundera på... (och vill du ha nån att prata med om det, hör gärna av dig!!)

8 kommentarer:

Tomas sa...

Det är verkligen en viktig fråga som jag hoppas att du och jag kan komma att behandla nu framöver.

/Tomas

Anonym sa...

Självklart, Tomas! :-D

Anonym sa...

Ja, ytterst viktigt!
Och nu hägrar melodifestivalen ;)
Kanske du skulle vilja hänga på Pulussymposiet i Uppsala i mars som ett par av oss bloggare ska åka på?

Anonym sa...

Det var jag, Hanna, som skrev senaste kommentaren.

Anonym sa...

Analysen var är den? eller var det så dåligt att det inte blir ngn

Anonym sa...

Jag kan ju inte stava ordentligt. "Paulussymposiet" ska det förstås stå men det har du säkert redan räknat ut. Om du går in på www.newman.se så kan du läsa mer om det. Sista anmälningsdagen är den 22 februari. Ja, jag vill också ha en analys på melodifestivalen. Den här gången gick rätt bidrag direkt till Globen. Jag ser fortfarande mest fram emot Agnes bidrag.

Ingela sa...

Ja det är en bra fråga. När vi sjöng i Björksele i söndags höll Kerstin U-M från Lse en alldeles lysande predikan över liknelsen om sädeskornen. Flera av oss som lyssnade är säkra på att vi kan vara både vägen, hälleberget, och tistlarna. Växelvis. Tur att Jesus är en uthållig såningsman.

SvBG sa...

Ann O Nym: Tur att Hanna skrev i samma ärende strax efter, annars hade jag inte haft en aning om vad du menade :-)

Hanna: Tänk, tre kommentarer från samma person! Jag genomskådade felstavningen, men kan trots det inte åka på nämnda symposium, eftersom Magdalena jobbar då. Men det verkar klart intressant!

Ingela: Ja, tyvärr är vi nog alla lite varstans och härjar, inte minst bland tistlarna. Min tröst är det som stod i GT-texten i söndags, där Gud säger att ordet inte vänder "fruktlöst tillbaka utan gör det jag vill och utför mitt uppdrag". Läs gärna hela passagen i Jesaja 55:8-11.