söndag 8 februari 2009

Melodifestivalen - deltävling 1

Så har äntligen Melodifestivalen dragit igång. Visst är det en cirkus utan dess like, men samtidigt mycket god underhållning. Som brukligt är ska jag försöka ge mina små kommentarer kring låtarna. Men jag kan ju inte heller låta bli att kommentera Petra Mede. Det är sannerligen inte lätt att axla superproffset Kristian Luuks mantel, men hon får klart godkänt. Bara att klämma in det oväntade skämtet "Alcizar" om "Alcazar". Jag vet fortfarande inte om jag hörde rätt, men antagligen. Inte ens jag hade tänkt på den kopplingen. Genialt!

Själva arrangemanget är ju som det brukar, förutom de krångliga duellerna. Jag frågar mig bara varför? Varför ändra på ett vinnande koncept? För att krama ur mer kosing, eller? Det blir inte mer spännande. Det blir bara... mer... förvirrande. Nej, raka, enkla regler funkar bäst. Det är tillräckligt spännande när de in i det längsta håller inne med beskedet vilka som gått vidare, under det att de klipper in bilder av de nagelbitande artisterna.

Måste också nämna Freddie Wadling. Det är få artister som är värda mer kärlek än han! Han är nåt utöver det vanliga! Han har förmågan att beröra med sin sång och sin närvaro.

Nog om detta. Nu över till the votes of the SvBG jury.

1. "Stay The Night" - Alcazar
(Gick vidare direkt till final)
En fantastiskt bra låt, en riktig rökare som hade allt: Melodi, harmonier, rytm, dans, etc. Var detta den blivande segraren? Inte otroligt!

2. "You're My World" - Emilia
(Gick vidare direkt till final)
Lite annorlunda stuk på låten, vilket jag verkligen gillade. Emilia visade också att hon verkligen är en big, big girl. Väl värd finalplatsen.

3. "Welcome To My Life" - Jonathan Fagerlund
(Blev 7:a)
Varför denna låga placering? Något anonym sång, men själva låten var riktigt bra.

4. "Disconnect Me" - Marie Serneholt
(Blev 6:a)
Jag hade nog väntat mig lite mer från Marie, men framförandet var det inget fel på. Själva låten var en rejäl flirt med de låtar som vunnit de senaste åren, inte minst Ruslanas vinnarlåt från 2004. Det här är nog antagligen en låt som kan växa ju mer man hör den. Jag hade dessutom inte blivit förvånad om det blev den här låten som blev den Internationella juryns favorit, men icke...

5. "Tick Tock" - Nina Söderquist
(Blev 5:a)
En bra rocklåt med mycket kompetent sång. Kanske inte den bästa i genren, men vissa passager i refrängen var kanonbra.

6. "Jag tror på oss" - Scotts
(Gick vidare till andra chansen)
Jag följde aldrig Dansbandskampen i höstas, men jag har förstått att Scotts var stora favoriter där. Antligen fick de stor draghjälp därifrån. Själva låten hade bra go och härlig rytm, men... njaee... Jag tror inte på oss...

7. "Med hjärtat fyllt av ljus" - Shirley Clamp
(Blev 8:a)
Men vad hände här då? Här handlade det inte om hennes röstproblem, utan om att det var en alltför svag låt. Shirley Clamp är mycket bättre än så här. Därmed inte sagt att inte låten kommer att toppa Svensktoppen i, låt oss säga, tre veckor under våren.

8. "Snälla, snälla" - Caroline af Ugglas
(Gick vidare till andra chansen och blev Internationella juryns val)
Men snälla, snälla... Nog för att Caroline af Ugglas sjöng lite bättre än väntat, men att den skulle gå vidare till andra chansen var inget annat än en skräll. Att den dessutom blev utlandsjuryns val får mig att misstänka att de tänker föra Sverige bakom ljuset och försöka skicka den låt som har minst chans internationellt till Moskva.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åhå!Nu kom den!
Jag gillade Caroline Af Ugglas låt.Den enda jag kan nynna på så här dagen efter tävlingsdagen före.
Tack för läsningen!

Emma sa...

Jag håller med dig!

Alexandra sa...

Jag såg bara spektaklet med ett halvt öga och öra. (hade besök)Men tyckte spontant att Maries låt var bra och att CaU var ANSKRÄMLIG!!!! Klarar förvisso inte av människan från början och när hon sen börjar sjunga får jag hurven! HUVVA!!!
Ska titta bättre nästa vecka!

Ingela sa...

Om C af U sjunger som C af U låter hon helt OK. Kan t.o.m. sjunga rätt toner (tror jag, jag kan ju inte hennes låtar).Men när hon så gärna vill vara Janis J blir det pinsamt. Dessutom är texten förfärlig ur jämställdhetssynpunkt. Låt fähunden dra, tycker jag. Han är ju inte snäll ens fast hon säger det hela tiden.

Wvsäger "nonsiliz" och det stämmer nog. Varken jag eller C af U har sillisar. På henne såg jag det på ett youtubeklipp, p mej själv vet jag.