söndag 22 februari 2009

Killen med koll

Ända sen födseln har jag haft svaga fötter. Det var för övrigt dessa svaga fötter som gjorde att jag var tvungen lägga bort alla tankar på en fotbollskarriär redan innan den startat. Tråkigt, eftersom mitt fotbollsintresse på den tiden inte bara nöjde sig med TV-soffan. Alltför långa promenader, typ fjällvandringar är inte att tänka på, men det saknar jag inte på samma sätt som fotbollen. Numera är jag i det närmaste plattfot, vilket fått till följd att jag väldigt lätt får ont i fötterna och tidigare även plågats av en hälsporre. Men på sjukgymnastens inrådan går jag numera i ett par "tofflor" av Birkenstockkaraktär inomhus. Det är sannerligen inte nåt jag vill, men är av nöden tvungen. Till fördelarna hör att jag inte sparkar i stolar och bordsben så ofta, eller i alla fall inte känner av det + att jag inte heller, till hustruns förtret, märker när det är högar av smulor på golvet. Den största fördelen är dock att det verkligen har hjälpt. Men så fort jag börjar slarva känns det...

Och slarvat har jag nog gjort de senaste dagarna, eftersom fötterna ömmar rejält. Detta gjorde att jag i morse försökte hitta igen dessa tofflor, utan framgång. De fanns inte på de självklara platserna nedanför trappen, vid TV:n eller vid datorn. Som jag letade. Till slut frågade jag barnen och Elias svarade direkt "Uppe!" Jag litade på honom, så jag gick uppför trappen och kollade ordentligt på övervåningen, men... nej... Så jag gick ner och letade förgäves vidare. Till slut frågade jag Elias igen: "Är du säker på att tofflorna är där uppe?" "Jaa"... "Visa mig då"... Så gick vi upp och han gick fram till bordet bredvid soffan där jag hade tittat tidigare, men jag såg dem inte nu heller. "Menar du att de finns här?" undrade jag skeptiskt. "Jaa", svarade han och pekade under bordet. Och där var de! Tala om små barn har stenkoll!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som att det börjar vara dags för ett besök hos Boströms

Anonym sa...

Eftersom du med all säkerhet tillhör Zakrisläkten( som halva västerbotten gör) och med din mammas värkproblem så skulle de inte förvåna mig det minsta om ni går med EDS,hypermobelitet också!
Symtomen är ju mycket varierande mellan "bärare" men ta och läs och grundsymtomen på EDS hemsida!
kram anna

Anonym sa...

Jag tror att Elias har koll på vad som finns under soffbordet av exakt samma anledning som Kotten har koll på vad som finns ovanpå vår bokhylla. Det har helt och hållet med kroppslängd att göra. Därför är det bra med varierande längd på personerna i ett hushåll - man kan t.ex. hjälpa varandra att hitta försvunna tofflor, tändare och annat.

Ett litet tips: Det finns skoinlägg som heter Superfeet. Det är ett töntigt namn, men ett väldigt bra inlägg om man behöver lite stöd i hålfoten och vill avhjälpa snebelastning. Jag har själv använt dem i två år och tycker det är briljant. Min naprapat rekommenderade dem.

Anonym sa...

Anna: Jag känner inte igen symptomen enligt nämnda hemsida.

Emelie: Du har nog fullkomligt rätt om att det är kroppslängden det handlar om. Men även minnesförmåga, för varför skulle han annars ha lagt just mina tofflor på minnet?

Jag har bra iläggssulor i skorna, men tänk ändå för tipset om Superfeet. Det är värt att kolla upp.

Anonym sa...

Tråkigt om fötterna. Vilken härlig Elias! Vi höll på att leta oss fördärvade efter fjärrkontrollen en kväll. Till slut hittade vi den i toan... Men vår flicka hade glömt att hon lagt den där...