söndag 22 februari 2009

Melodifestivalen - deltävling 3

Igår var det Leksand som stod värd för Melodifestivalcirkusen. Petra Mede fortsätter att övertyga. Jag gillar verkligen hennes humor. När det gäller låtarna så var det klart jämnare startfält. Det var ingen låt som var riktigt dålig, även om jag inte kunde se så många av dem i en final.

Hursomhelst: Här är the votes of the SvBG jury:

1. "Baby Goodbye" - E.M.D.
(Gick vidare direkt till final)
Sveriges bästa pojkband just nu hade rätt stora förväntningar på sig. De var dessutom uttagna som jokrar, vilket inneburit att de kunnat välja och vraka bland låtar helt fritt. Sånt kan verkligen bli antingen fågel eller fisk. Den här gången flyger låten iväg i stor glädje! Mycket bra stämsång och lite annorlunda harmonier gör att den får en självklar finalplats.

2. "You're Not Alone" - BWO
(Gick vidare till andra chansen)
BWO levererar alltid, men har lite svårare att övertyga när det handlar om ballader. Men låten var bra, inte minst texten, och Martin Rolinski är en fantastisk sångare. Jag hade egentligen lite svårt att avgöra om jag skulle placera denna låt etta eller tvåa.

3. "Du vinner över mig" - Mikael Rickfors
(Blev 5:a)
Mikael Rickfors må vara en lätt bedagad 60-åring och nederlagstippad bland experterna, men han är hur stabil som helst på scenen. Jag gillade låten, drivet i gitarrerna och hans röst - och bakgrundssången i låten var hur bra som helst. Värd att gå åtminstone till andra chansen!

4. "Så vill stjärnorna" - Molly Sandén
(Gick vidare direkt till final)
Jag såg Molly Sandén på TV för flera år sen och har bara väntat på hennes genombrott. Mycket duktig sångerska och hyfsad ballad, en av de bättre i år, även om jag inte gillade "Plings" text så värst...

5. "The Queen" - Velvet
(Blev 6:a)
Lite synd om Velvet som har svårt att övertyga svenska folket. I och för sig sjunger hon inte alltid rent och verserna var lite märkliga, men själva refrängen satt som en smäck. Jättekjolen var ju dessutom en roligt inslag i scenshowen.

6. "Alla" - Sofia
(Blev 7:a och blev Internationella juryns val)
Helt plötsligt trodde jag att vi redan såg på Eurovision Song Contest. Sammanfattningsvis tycker jag att det var bra drag i den grekiska låten, läckra visuella trummor och definitivt värd en bättre placering! Att den sen blev Internationella juryns val var väl knappast någon överraskning :-)

7. "I Got U" - Rigo & The Topaz Sound feat Red Fox
(Gick vidare till andra chansen)
Lite svårplacerad låt, faktiskt, för jag gillade det mesta av den. Lite annorlunda stuk än allt annat vi hört i år, men absolut ingen kalkon! Det ska bli kul att höra dem igen i andra chansen, även om jag personligen placerade några andra låtar före.

8. "Här för mig själv" - Maja Gullstrand
(Blev 8:a)
Svårt med en lågmäld bossalåt i det här sammanhanget. Den var inte alls dålig, hade en mysig och närmast alldaglig text, men det var kanske det som gjorde att inte svenska folket föll för den.

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Tycker nog att programlederskan håller skämten lite för lågt - har i o f s bara sett ett tredjedelsprogram så det kanske inte är rättvist mot helheten.

signerat S/K sa...

Jobbar du aldrig på lördagskvällar?

Anonym sa...

Fredrik: Nej, inte håller skämten några större höjder, i och för sig, men det blir en hel del skratt i den grahnska soffan

Simon: Nej, det är faktiskt väldigt sällan... skönt!