måndag 29 december 2008

Mellandagar man minns

Vad har vi egentligen mellandagarna till? En del använder dem klokt nog till att ta ut ledigheter av olika slag. Handeln använder dem till rea - även om de sen länge inkräktat även på Annandag jul - och nu även Juldagen! (Fy skäms!) Barnen passar på att leka med sina julklappar. Ungdomarna sover (minst) halva dagarna.

Jag vet inte om jag kan säga att jag direkt minns vad jag brukar använda mellandagarna till. 28 december brukar jag i alla fall försöka se till att gratulera "Broschan" först. (Menlösa barns dag). I (g)år hann jag återigen först! Man har inte roligare än man gör sig...

Det finns dock ett par års mellandagar som jag minns på ett speciellt sätt. Det var när jag var med i Malårevyn, åren 1995 och 1996. Oj, vad det var roligt. Jag saknar det! Verkligen! Det blev en speciell sorts gemenskap, både i förberedelser, övningar och genomförande. Och föreställningarna betydde faktiskt väldigt mycket för min prästtjänst i Malå. Det blev ett sorts genomslag, en isbrytare på många sätt. Rubrikerna var stora! Norran skrev "Prästen årets revykomet" och en representant för LIS (Lokalrevyer i Sverige) berömde vår revy, pekade sen på mig och utbrast "... och du är en stjärna!"

Jag blir ju generad även idag när jag tänker på det.

Tyvärr handlade det om dubbeljobb de där mellandagarna. Först och främst skulle ju prästeriet skötas, men sen var det även träning och nötning av repliker. Det blev för mycket, så jag kunde inte fortsätta fler år. Tyvärr. Så här i efterhand kanske jag borde ha tagit ut semesterdagar den där tiden och satsat helt och fullt på revyn en dryg vecka. Det hade helt klart varit värt det! Men så tänkte man ju inte.

Det är med saknad jag tänker tillbaka på den där tiden. Nu bor jag ju inte i Malå längre, men jag saknar Malåborna¨, både revygänget och alla andra - och jag saknar en scen! Jag måste erkänna att jag trivs verkligen att stå på scenen och saknar verkligen en scen, dvs en plats, ett sammanhang, där jag kan leva ut mina kreativa sidor. Det kan handla om musik, sång, revy, stand-up, eller whatever. Med humorns hjälp kan man ju också få många sanningar sagda. Jag vill gärna syssla med det jag brukar kalla "Spexfree - skrattefria vitsar och billiga skämt". Men tiden är kanske förbi, jag vet inte.

Eller också är det bara mellandagar här med...

2 kommentarer:

Ingela sa...

Hoppas på det sista!

Anonym sa...

Gott Slut och Gott Nytt År till dig och familjen! Kram!