tisdag 9 december 2008

Barndomsvänner

Jag växte upp i Lycksele. Vi flyttade dit när jag var fyra år gammal och bodde de första åren i radhus på Knaftvägen. Inte långt från oss bodde en två år yngre flicka som hette (och heter) Anna. Eftersom hennes mamma och min mamma var både släkt och vänner sen tidigare, blev det naturligt att hon blev vår (dvs jag och min brors) lekkamrat. Hon kallade oss för "lilla Kalle-Bertil" och "stora Kalle-Bertil". Nej, det har aldrig varit lätt med dubbelnamn.

Det finns en hel del minnen kvar. Jag minns till exempel att jag vid nåt tillfälle knöt hennes skor, även om jag inte kunde knyta mina. Jag minns också att det fanns viss rivalitet mellan brorsan och Urban, som bodde granne med Anna.

Men som det ofta är så växer man från sina barndomskamrater. Det var många år sen jag träffade Anna - och för den delen Krister och Kennet, Rolf, Lennart och allt vad de nu hette. Men jag tänker på dem rätt ofta, inte minst idag på Annadagen, som dessutom är hennes födelsedag. Idag fyller nämligen Anna 40 år. Tänk vad tiden går! Grattis, om du nu mot förmodan råkar läsa det här!

Inga kommentarer: