söndag 7 december 2008

Gospelglädje

Jag blir alltid lika förvånad i början av varje decembermånad. Inte nog med att man under flera veckors tid har anfallits av aggressiv julkommers, nu börjar man helt plötsligt dränkas av julfester, andakter med juligt tema, julklappsinköp och - inte minst - julkonserter. Vi har så lätt för att ta ut saker i förtid vi svenskar. Men å andra sidan, det är ju en del av våra julförberedelser. Svårigheten för oss är väl att många hinner bli lite less innan själva höjdpunkten kommer. Jag talar givetvis om firandet av Jesu födelse på juldagsmorgonen. (Va? Juldagsmorgonen? Är det inte julafton som räknas?) Nej, just det. Vi tar, som sagt, gärna ut allt lite i förskott. (Snart kommer väl mellandagsrean strax efter lucia)

Efter detta gnäll måste jag ändå säga: när vi nu på olika sätt laddar upp inför julen med olika stämningsskapande åtgärder, så får man ju passa på. Folk förväntar sig julens budskap, då ska de få julens budskap. Vi har ju fått uppmaningen: "Go tell it on the mountain, over the hills and everywhere, that Jesus Christ is born!". Vi behöver verkligen "Joy to the world". Självklart vill jag vara med och sjunga ut detta evangelium!

Det är precis det vi har gjort ikväll. Min kör, Support Choir, hade julkonsert på EFS i Piteå. Det var mer än fullsatt. Otroligt roligt. Och det gick så bra att sjunga också. Efter en sån här urladdning blir man lite slut. Jag sitter här, trött, men lycklig. Gospelglädje!

Det är som en av sångerna vi sjöng: "Guds gåva till mänskligheten var hans ende Son. Han föddes och dog och uppstod igen för att uppfylla Guds frälsningsplan. Guds gåva var den största gåvan. Det var Jesus Kristus, vår Herre".

Men precis som alla andra julklappar måste du ta emot denna gåva, öppna den och använda dig av den för att du ska få glädje av den. När du gör det kan du vara säker på att du blir välsignad. Som texten är till en annan av sångerna vi sjöng: "Han ska ge dig kraft till att leva, ge hopp och framtidstro. Han har sagt: Kom till mig du som strävar och jag vill ge dig ro. Han ska bevara dig från allt ont, ge dig styrka när du är svag. Trots ditt svek, dina nederlag är hans nåd ny var dag."

Som sagt: gospelglädje!

5 kommentarer:

Ingela sa...

Vi har sjungit i Gargnäs i kväll. Bara några gospellåtar, mest julsånger, men det känns bra det också.

Mats R sa...

Sjukt kul var det, och otroligt mycket folk, kan inte förstå att det kom så mycket, var väl runt 250 pers i kyrkan, vilket som sagt är mer än fullsatt :)
Otroligt lyckat helt enkelt.

Alexandra sa...

Jag saknar verkligen att sjunga gospel! Sjöng en termin med Gabriel Fors stora 600manna kör men det var för "opersonligt". Men det var ändå roligt att få sjunga gospel. Jag minns när vi sjöng "God´s gift" med Malå Gospel med Erika som solist! Jag nästan grät för att det var så vackert.

Anonym sa...

Åh Gospelkonsert hade ju varit fantastiskt, och min favorit-välsignelse i sjungen form!

Unknown sa...

Gillar din blogg starkt Sven-Bertil :)

Länk till min site www.stamning-stamma.se för att bli av med stamning och att sluta stamma