fredag 5 februari 2010

Inför Melodifestivalen

Så var det dags igen för Melodifestivalen, en av årets höjdpunkter. När jag berättade det för Caroline tidigare i veckan sa hon precis det jag tänkte: "Va, redan?! Det var ju nyss!"

Min vana trogen kommer jag att försöka ge min analys av de olika deltävlingarna. Så här dagen innan det stora spektaklet drar igång kan jag bara konstatera att startfältet ser lite tunt ut, faktiskt. Det är många rätt så okända (åtminstone för mig) och lite ointressanta (åtminstone på förhand) artister. Om man bara utgår från vilka som brukar leverera, så skulle det kunna stå mellan nån av följande (angivet endast i bokstavsordning): Alcazar, Salem Al Fakir, Darin, Andreas Johnson, Peter Jöback och Ola. Sen blir man ju lite nyfiken på tidigare Idoldeltagarna Linda Pritchard och Anna Bergendahl.

Tur att det (faktiskt) är låtarna som tävlar, för det finns utrymme för överraskningar. Det skulle ju vara roligt om nån uppstickare står där och jublar sent på lördagskvällen den 13 mars.

Men jag undrar ändå om det inte blir Darin. Han är en stor artist, mycket duktig, som dessutom har många fans med snabba sms-tummar. Jag tror inte att han skulle ha ställt upp utan att ha en kanonlåt. Så Darin blir mitt hetaste tips, så här på förhand, ohörd.

5 kommentarer:

stig strömbergsson sa...

Detta melodifestiskvalande från din sida, Sven-Bertil, är den egenskap hos dig som utmanar min tilltro till dig mest. Inser att jag nu också under denna vår kommer att, vid min dagliga intitt på denna blogg, behöva utstå denna prövning. I sanning ETT sätt att under den kommande Fastetiden späka sig. ;-)

SvBG sa...

Sanningen är ju att du inte behöver läsa...
(På samma sätt som jag inte orkar läsa dina frekventa palestinsk/israeliska utredningar - dock ej att förväxla med att de skulle vara oviktiga)

stig strömbergsson sa...

Men mina skriverier från Palestina-Israel är ju egensinnigt upplevda reseminnen och liksom alla resenärers minnen oerhört intressanta - för resenären själv.

SvBG sa...

Visst, men vad jag menar är att man kan inte gilla alla ämnen som alla skriver om (lika lite som alla kan gilla allt jag själv skriver om). Jag gillar din blogg, det vet du (åtminstone om du läst min blogg där jag utsåg dig till innehavare av årets blogg 2009), men de gånger jag din skriftliga verbala inkontinens är en axelryckning för mig så bemödar jag mig inte om att klanka på ämnesvalet, jag ids bara inte läsa.

Tur att det finns andra läsare som gillar att läsa om Melodifestivalen. Och även om det inte skulle vara en enda, så bryr jag mig inte. Det är min blogg, mina intressen och därmed mitt ämnesval.

stig strömbergsson sa...

Skojar SvBG! Skojar bara!
Jag hoppar också över saker hos andra. Och läser annat.
Gissar att du förstår att jag retats men skriver ändå ut det för tydlighets skull - för andra läsare.