tisdag 23 februari 2010

Den bestående Bibeln

De senaste veckorna har jag köpt ett par nya biblar. "Okeeeeej", kanske ni tänker, "räcker det inte med alla olika varianter som står i bokhyllan, ligger på skrivbordet och på nattduksbordet?" Nja, det är klart att jag har så att jag klarar mig. Det räcker ju egentligen med en Bibel, dvs den man läser. Resten är bra för att jämföra olika översättningar. Alltid ger det nån ny vinkling.

Nej, det jag talar om är att jag köpt "Schlagerbibeln" och "OS-bibeln", välkolorerade aktuella magasin för att kunna hänga med i de pågående evenemangen. Självklart förgylls mitt intresse av Melodifestivalen och sport av dessa så kallade "biblar", de ger god vägledning för det som händer.

Men det är ju en stor skillnad om man jämför med den Heliga Skrift! OS-bibeln och Schlagerbibeln är ytliga, eller på sin höjd en fördjupning på ytplanet. När OS och Melodifestivalen är slut är de helt inaktuella. Man kanske kan bläddra i dem senare - det är god dasslitteratur - men de har inget nytt att tillföra, mer än minnen från glittrande paljetter och hägrande guldmedaljer. Sen går man vidare till nya jordiska begivenheter. Annat är det med den Heliga Skrift. Den är alltid aktuell och har alltid mycket att ge - om man ger den chansen vill säga. Med den Helige Andes hjälp har den betydelse för hela livet och evigheten. Som det står i Ordspråksboken: "Min son, lyssna till vad jag säger, hör noga på mina ord. Släpp dem aldrig ur sikte, bevara dem djupt i ditt hjärta. Ty de ger liv åt den som finner dem och läkedom åt hela hans kropp." (Ords 4:20-22).

Självklart klarar man av att följa både Melodifestival och vinter-OS utan de specialskrivna guiderna. Men jag är mycket tveksam om man klarar av det kristna livet utan Bibeln. Det är ju där hela Guds uppenbarelse finns samlad. Allt annat riskerar att bli en egentillverkad religion och ingenting annat än en avgud. "Kanske" är kyrkans kris orsakat av att vi har tappat bort kärleken till Bibeln, Guds ord. (Jag skriver kanske med citationstecken, eftersom jag är övertygad om att så är fallet!). Vi behöver läsa vår Bibel för att kunna vara kyrka.

Åter till de färgglada biblarna: Vän av ordning kanske funderar över att man blandar in det laddade ordet "bibel" i dessa profana sammanhang. Jag är inte en som tar alltför illa vid mig av detta. Ordet bibel är inte heligt (även om innehållet är det). "Bibel" betyder ju "böcker" och självklart måste man få använda såna ord. Men å andra sidan kan man ju fundera på om tidningsmakarna nånsin funderar på att använda begreppet "OS-koranen", eller liknande? Knappast. Varför inte? Och vad skulle i så fall reaktionerna bli? Nånstans kanske det brister i respekt, jag vet inte. Men som sagt: jag bryr mig inte särskilt mycket.

Förut använde Aftonbladet titeln "Superguiden" för dylika publikationer. Kanske är det vad vi borde kalla vår Bibel, för visst är det en superguide det handlar om! Paulus skriver till Timotheos: "Stå kvar vid det som du har lärt dig och fått visshet om. Kom ihåg vilka lärare du har haft och att du ända sedan dina barnaår är hemma i de heliga skrifterna; de förmår ge dig den kunskap du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus. Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (2 Tim 3:14-17)

Som sagt: En superguide!

Nu är vi nånstans mitt i vinter-OS i Vancouver och Melodifestivalcirkusen. Men dessa evenemang tar slut rätt snart. Man skulle kunna säga att Christer Björkmans skapelse kommer att förgå. Jakob Hårds vägledning och Jonas Karlssons predikningar kommer att tystna. Men Guds ord kommer att bestå. Livet fortsätter och därför fortsätter jag att läsa den riktiga Bibeln, Guds ord, den Heliga Skrift.

5 kommentarer:

Ingela sa...

Tack för denna (för min del) kvällsandakt. I morgon ska jag hjälpa till med röst- och textläsningsträning på kyrkvärdskurs. Har gjort det några gånger tidigare och det är roligt.

Ingela sa...

Ja och nu hamnade jag på en bloggväns sida där hon har skrivit ett inlägg som handlar om precis detta. Jag länkar till din text. Hoppas att det är OK.

Cecilia N sa...

Och den länken följde jag. Tack för en bra reflektion.
Nu ska jag titta lite mer på vad du skriver om.

Broschan sa...

Nu har jag köpt aftonbladets senaste bibel, "motorbibeln". Allt om F1. Jag tror bibelkommissionen får se upp, Aftonbladet närmar sig...

SvBG sa...

Och igår köpte jag "Fotbollsbibeln" inför den allsvenska säsongen.