söndag 21 februari 2010

Melodifestivalen - deltävling 3

"Schlagerskräll" var en av låtskrivarnas spontana ord, när deras "Kom" kom direkt till final. Och visst var det en skräll. Mer om det här nedanför. Tredje deltävlingen från Göteborg blev en omgång som hade det mesta. Allt från förutsägbart till skrällar, från bleka ballader till eldfängd hårdrock. Några bra och hållbara låtar var det faktiskt. Sen måste jag ju nämna mellanakterna. De är verkligen alltid bra. Man kan inte missa en sekund, faktiskt. Blue Man Group hade ju en helt fantastisk show. Men man kan ju fråga sig varför SVT bränner krutet redan nu? Inte kan väl detta toppas i Globen? Eller har de månne ytterligare ess i schla... förlåt, rockärmen?

Så här ser i alla fall the votes of the SvBG jury ut:

1. "You're Out Of My Life" - Darin
(Gick direkt till final som 2:a)
Oj, vad proffsig Darin är. Ger alltid 100 % och det är det som gör honom till en vinnare i längden. Detta var en mycket bra och innerlig ballad, som jag gärna skulle kunna tänka mig att släppa iväg till Oslo i maj.

2. "Headlines" - Alcazar
(Gick vidare till andra chansen)
Inte lika direkt som "Stay The Night" förra året, men visst levererar Alcazar (som vanligt). Den inleddes med tydliga "Viva la Vida"-synthstråkar. Inget fel i det, så länge som inget annat i låten påminde om den. Nej, den här hade jag gärna velat se direkt i Globen, men samtidigt kanske den vinner på att svenska folket får lyssna på den en vända till i andra chansen? Den växer i alla fall i mina öron redan nu, efter en andra genomlyssning. Givetvis kommer den att få mina röster i Örebro.

3. "Kom" - Timoteij
(Gick direkt till final som 1:a)
Den här låten var verkligen bra med en mycket smakfull blandning av popmusik och folkmusikaliska inslag, med en refräng som verkligen satte sig. Det finns vissa likheter med Ruslanas vinnarlåt häromåret. De fyra tjejerna i Timoteij lyckas förmedla glädje och sånt hjälper mycket i såna här sammanhang. En överraskning, en skräll, som sagt, men den var värd det, helt klart!

4. "Doctor Doctor" - Elin Lanto
(Blev 7:a)
Den här låten gillade jag mycket. Det var lite "I Kissed A Girl"-känsla i kompet + nåt eko från nån 80-talslåt som jag inte kommer på namnet på. Klart mycket bättre än den placering den fick.

5. "Hur kan jag tro på kärlek?" - Erik Linder
(Blev 5:a)
Man kan inte låta bli att tänka på hur låten hade kunnat låta med Ted Gärdestad vid micken, med tanke på att det var brorsan Kenneth som gjort låten. Men Erik Linder sjunger riktigt bra. Ljus tenorstämma och tonsäker. Kanske blev slutsumman av låten ändå lite för tam och snäll, trots en bra och hoppfull text.

6. "Heaven Or Hell" - Crucified Barbara
(Gick vidare till andra chansen)
Bokstavligen det mest eldfängda numret i år och det klart tyngsta bidraget hittills genom årens lopp. Inget att anmärka på egentligen. Bra i sin genre, helt enkelt. Stabil tung hårdrock med mycket bra sångsolist. Därmed inte sagt att den konkurrerar ut ovanstående låtar.

7. "Yeba" - Getty
(Blev 6:a)
Låten sjöngs på språket lingala. (Jag förstod inte mer än hälften). Men Getty Domein lyckades ändå förmedla en bra känsla. Välsjunget och dansant, lite Mory Kanté-känsla, men ändå känns det, tyvärr, lite malplacerat i detta sammanhang.

8. "Tonight" - Johannes Bah Kuhnke
(Blev 8:a)
En bombastisk ballad, eller vad man nu ska kalla det. Hyfsad låt, måste jag säga, men den hade behövt en annan sångare. Han var ingen katastrof, men sjöng bitvis lite småfalskt och hade lite för tunn röst, tyvärr. Låten var värd ett bättre öde.

Inga kommentarer: