fredag 12 februari 2010

Inför OS

För rätt många månader sen började Sportnyttredaktionen nedräkningen inför OS. "100 dagar kvar" - "50 dagar kvar" - "23 dagar kvar" - "9 dagar kvar"... och vips är vi där: OS i Vancouver. Jag kan inte påstå att jag är laddad. Det har varit lite för mycket annat att tänka på. Men egentligen behöver man inte ladda. Det räcker ju att slappna av och luta sig tillbaka i TV-soffan. Jag kommer givetvis inte att se allt, hur intresserad jag än är. Det går bara inte. Men visst kommer jag att se alla godbitarna och lite till...

Jag är definitivt inte en som skulle ta ut semesterdagar för att kunna koncentrera mig på OS, men visst tänker jag stanna hemma med barnen om de råkar bli sjuka. Rykten har nått mig att ett kusinbarn har vattkoppor och visst är det frestande att åka upp en sväng till Arjeplog med Elias. Det skulle det kunna vara värt. Problemet är väl bara att inkubationstiden är lite för lång...

Nej, det blir som det blir. Det blir att spela in en hel del och se i efterhand, vissa delar i snabbspolning, vissa delar skippar jag. Men en del tävlingar och matcher kan man ju bara inte missa, även om det skulle vara mitt i natten. Längdskidåkning, skidskytte och ishockey hör ju dit.

Hur kommer det att gå då? Svårt att säga, men visst blir det en del medaljer. Så här gissar jag (givetvis med en stor portion hjärta och en tydlig glädjekalkyl, men varför ska man inte vara positiv?):

Guld:
- Helena Jonsson (jaktstart)
- Helena Jonsson (masstart)
- Charlotte Kalla (10 km fristil)
- Emil Jönsson (sprint)

Silver:
- Anja Pärson (störtlopp)
- Emil Jönsson och Björn Lind (eller hur nu laget formeras - sprintstafett)
- Hanna Falk och Charlotte Kalla (eller hur nu laget formeras - sprintstafett)

Brons:
- Tre Kronor (ishockey)
- Damkronorna (ishockey)
- Anna Olsson, Magdalena Pajala, Anna Haag, Charlotte Kalla (eller hur nu laget formeras - stafett)
- Elisabeth Högberg, AnnaCarin Olofsson, Anna-Maria Nilsson, Helena Jonsson (eller hur nu laget formeras - skidskyttestafett)
- Lag Norberg (curling)

OS-kung: Petter Northug
OS-drottning: Lindsey Vonn - eller varför inte Helena Jonsson?

En sista sak: Peter Forsberg - perfekt val av fanbärare!

Let the games begin!

2 kommentarer:

stig strömbergsson sa...

I detta - käre SvBG - delar jag ditt intresse och dina prioriteringar.

Ann O Nym sa...

Är det inte dags för melodifestiskvalanalys 2 som utmanar ?