söndag 14 februari 2010

Melodifestivalen - deltävling 2

Igår var det Sandvikens tur att invaderas av Melodifestivalscirkusen. Den här gången var det klart bättre startfält. Möjligen fick vi se en framtida vinnare, faktiskt. Sen måste jag säga att jag gillar mellanakterna, speciellt när Dolph Lundgren dyker upp som hårding. Visst känner man igen humorn från tidigare år (säkert samma manusförfattare), men det är kul, åtminstone ibland...

Hursomhelst: Här är the votes of the SvBG jury:

1. "We Can Work It Out" - Andreas Johnson
(Gick vidare till final som 2:a)
Jag har alltid gillat Andreas Johnson, men frågan är om inte det här är hans bästa låt sen "Glorious" för dryga tio år sen. Vissa passager var så vackra att jag nästan fick tårar i ögonen. Jag gillade också det bakåtlutade tempot i låten. Den här låten skulle jag vara stolt över att skicka till Oslo i maj!

2. "Manboy" - Eric Saade
(Gick vidare till final som 1:a)
Riktigt bra låt det här också! En medryckande låt som sätter sig direkt. Det kändes redan från första tonerna att den här kommer att gå långt. Dessutom sjungen av en glad, dansant och duktig sångare. Lite Måns Zelmerlöw-känsla. Vi har säkerligen sett ett genombrott!

3. "Sucker For Love" - Pauline
(Gick vidare till andra chansen)
En av de fyra jokrarna. Klart skön låt och den verkar passa Pauline perfekt. Hon är cool! Låten sticker ut på ett behagligt sätt. Jag hör gärna mer av den, så det är bra att den i alla fall gick vidare till andra chansen.

4. "Manipulated" - Hanna Lindblad
(Blev 5:a)
Lite "I Was Made For Loving You"-känsla, men i clubförpackning. Perfekt sångerska till den här låten! Mycket stabilt framförande, även om jag gärna hade sett lite mer kläder på de stackars artisterna. Skulle gärna sett att låten hade fått en andra chans.

5. "Come And Get Me Now" - Highlights & MiSt
(Blev 7:a)
Kul grej med en webbjoker. Inte alls så dålig. Jag gillade många delar av den. Den var inte heller så dansbandig som jag hade befarat med tanke på Highlights. (Men popdelen av dansbandsvärlden är ju inte det sämsta)

6. "Underbart" - Kalle Moraeus och Orsa Spelmän
(Gick vidare till andra chansen)
Jag har länge tänkt på att det skulle vara roligt att höra en riktig folkmusiklåt i de här sammanhangen, men jag vet inte om det här riktigt var den starkaste låten för ändamålet. Men den var ändå helt okej. Efter en lite darrig start kom låten loss i refrängen. (En liten fundering bara: Varför heter Kalle "Moraeus" och inte "Orsaeus"?)

7. "Hippare Hoppare" - Andra Generationen och Dogge
(Blev 6:a)
En riktigt fartig balkanlåt med säker rapp. Dogge kan verkligen sin sak. Det kan Andra Generationen också. Tyvärr är det fel sammanhang, så det ska mycket till för att de ska lyckas...

8. "Innan alla ljusen brunnit ut" - Anna-Maria Espinosa.
(Blev 8:a)
Nu har jag inte hört Anna-Maria Espinosa speciellt mycket tidigare, mig veterligen bara en låt (och då var låten klart bättre) men det här kändes inte riktigt bra. Det blev lite tunn och småskrikig sång till en rätt svag låt. Inte mycket att jobba med, på nåt sätt.

Inga kommentarer: