söndag 28 februari 2010

Melodifestivalen - deltävling 4

Fjärde deltävlingen avnjöts vid en sen nattimme efter att ha firat svägerskans 40-årsdag i Kalix. Avnjöts är väl ett något överdrivet ord, eftersom det mest kändes som en transportsträcka, utan några slutvinnare i sikte.

Här är i alla fall the votes of the SvBG jury:

1. "Human Frontier" - Neo
(Gick vidare till andra chansen)
Kanske beror det på årets balladöverdos, men det här var en frisk fläkt i denna deltävling. Neo är en mycket duktig sångare, som påminde oerhört mycket om Mika, både utseende- och sångmässigt. Låten kommer säkert att nötas sönder på Rix FM.

2. "This Is My Life" - Anna Bergendahl
(Gick direkt till finalen som 1:a)
Den här låten passade Anna Bergendahl perfekt. Hon har ju en mycket speciell, Tracey Chapmanliknande röst, som nog många röstare minns från Idol häromåret. Vacker låt, men nog tycker jag hon ska skippa gitarrekvisitan i finalen.

3. "Stop" - Sibel
(Blev 7:a)
Vad hände här? Varför blev Sibel bara sjua? Vilken rökare!! Samma sak som med Neos låt, en frisk fläkt i balladträsket.

4. "Jag vill om du vågar" - Pernilla Wahlgren
(Gick vidare till andra chansen)
En klassisk popschlager, kanske årets enda. Man känner igen stilen, men man blir glad och det är kanske det allra viktigaste i Melodifestivalsammanhanget? Lade ni märke till de ekon som fanns från Pernillas genombrott med Piccadilly Circus för 25 år sen? Jag tänker på att det var två dansare bakom henne. Denna gång var det dock inte bröderna Ingrosso.

5. "Hollow" - Peter Jöback
(Gick direkt till finalen som 2:a)
Visst var låten mäktig. Visst sjunger Peter Jöback suveränt bra, men ändå var det nåt som... jag vet inte. Jag fick inget grepp om låten. Det är antagligen en låt som växer, men den här kan väl ändå inte vinna i Globen?

6. "Idiot" - Noll Tolerans
(Blev 5:a)
Så har även skatepunken gjort sitt intåg i Melodifestivalen. Jag erkänner villigt att jag absolut inte har Noll Tolerans till dessa ungdomar. De var klart bättre än så. Inte alls dålig i sin genre, även om jag förstår att inte fler röstade på dem i detta sammanhang. Sångaren påminde en del om Peo Thyrén i sin breda stockholmska.

7. "Thursdays" - Lovestoned
(Blev 6:a)
Lite popreggae. Inte så dumt, faktiskt, även om det inte lämnade så bestående (skiv)spår i mig.

8. "Magisk stjärna"- Py Bäckman
(Blev 8:a)
Tiden har nog sprungit ifrån Py. Lite för darrig sång för min smak. Det hjälpte inte ens att se ut som Ozzy Osbourne. Däremot är hon ju en bra låtskrivare, även om detta kanske inte var hennes bästa.

1 kommentar:

Ingela sa...

Jag håller med dej i stort sett. Tyckte dock att Pernillas låt var en typisk schlager som säkert hade kommit längre på den "gamla goda" tiden. Hon är en proffsig artist som alltid gör ett bra jobb på scen men hon behöver växa upp. Hennes röst passar inte längre att sjunga i den där stilen.

Eller så är jag bara avundsjuk att hon kan ha såna där kläder fortfarande...