onsdag 27 januari 2010

Förintelsens minnesdag

Idag är det "Förintelsens minnesdag". Det är exakt 65 år sen Auschwitz befriades. Jag läste ett tänkvärt uttalande som Nyamko Sabuni, vår integrationsminister med ansvar för den nationella minoritetspolitiken, har gjort i samband med detta:

- I dag högtidlighåller vi minnet av Förintelsens offer runt om i landet och i världen. Förintelsen visade att de mest ofattbara grymheterna kan inträffa här - mitt i Europa.

- Nazisterna mördade sex miljoner judar och miljoner andra, inte minst romer, homosexuella och funktionshindrade. De överlevande har lämnat vittnesmål. Nu är det upp till oss att upplysa nya generationer och förmedla ett enda budskap: Aldrig mer.

- Det är med tungt hjärta som jag konstaterar att fortfarande i dag attackeras och trakasseras judar. Romer förföljs och mördas. Homosexuella saknar fortfarande grundläggande rättigheter i vissa länder.

- 65 år efter koncentrationslägrens fångar befriades står Europa enat kring demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter. Låt var och en av oss lova att människors onda handlingar aldrig mer ska mötas med tystnad eller likgiltighet.

1 kommentar:

Dessa mina minsta bröder sa...

Folkmordet på judarna var i storlek och ondska det mest fruktansvärda i Europas historia. Men vi säger det får inte upprepas, men ännu har vi inte lärt oss se när det sker. Jag länkar till en god vän flykting från Bosnien hon klarade sig med livet i behåll men vi vet många av hennes landsmän mördades, det hände i Europa bara för 16 år sen.
http://forumforfrihet.blogspot.com/2010/01/den-27-e-januari.html