tisdag 30 mars 2010

Mästarnas mästare 2010

Mästarnas mästare var ett av fjolårets allra bästa underhållningsprogram. Det var därför ingen överraskning att det kom tillbaka. Även årets upplaga var mycket sevärd. De har sannerligen hittat ett bra koncept med gamla idrottshjältar i förvånansvärt rättvisa tävlingar (om man ser till kvinnor och män) och trevlig samvaro däremellan. Det är hög nostalgifaktor, inte minst när de visar tillbakablickar från respektive karriärer. Vilka fantastiska idrottsliv de haft!

Årets deltagare var Agneta Andersson, Thomas Brolin, Tomas Gustafson, Stefan Holm, Thomas Johansson, Louise Karlsson, Ulrika Knape, Armand Kranjc, Catrin Nilsmark, Åsa Sandell och Patrik Sjöberg.

Det var nästa samma känsla som förra året, med skillnaden att det var lite mer tävlingshets från en del och med lite väl mycket trash talk från Patrik Sjöbergs sida. Men i det stora hela var det gemytligt. Roligt att se en sån som Tomas Brolin blomma ut till den glade prick man känner igen från den aktiva karriären. Det är givetvis media som det senaste decenniet valt att lyfta fram andra bitar hos honom. Just denna revanschsida av Mästarnas mästare tycker jag är nog så viktig.

Själv höll jag på Stefan Holm tills han åkte ut, men sen var Louise Karlsson min favorit. Otroligt duktig i alla tävlingar. Det förvånade mig inte alls, eftersom jag har sett hennes kvalitéer i andra jippoartade tävlingar tidigare. Det är så roligt att se att hon dominerade över männen i många grenar. Synd att hennes hjärtproblem satte stopp för slutsegern. Därmed inte sagt att Armand Kranjc var en värdig vinnare även han.

Till nästa år skulle jag vilja se: Kajsa Bergqvist, Jan Boklöv, Björn Borg, Magdalena Forsberg, Thomas Ravelli, Paolo Roberto, Ingemar Stenmark, Pia Sundhage, Gunde Svan, Annika Sörenstam och Marie-Helene "Billan" Östlund.

Jag kan, till sist, inte låta bli att citera mig själv från nämnda blogginlägg från mars 2009. Det handlar om hur en kyrklig variant skulle kunna vara. Tävlingen skulle kallas "Bäst präst":

Tänk er en kamp, präster emellan, i grenarna "liturgisk sång",
"maratonpredikan", "Nicenska trosbekännelsen på tid", "memorering av
Johannesevangeliet", "kast med liten katekes", "glosförhör på grekiska ord",
"nattligt infångande av smitande konfirmand", "påklädning av full
högmässomundering på tid", "häcklopp över symötestanternas rullatorer",
"teologisk labyrint", "slalom mellan utställda dia-koner", "tornbygge av
kyrkoordningen", "kaffebälgning", "berättande av roliga anekdoter från tiden som
pastorsadjunkt", "sitta på terminsplanering utan att gäspa", etc

Inga kommentarer: