torsdag 25 mars 2010

Berätta för mig om Bibeln

För några kvällar sen var det en intressant kväll i Furubergskyrkan. Vi var fem av prästerna i Piteå församling som var och en hade sex minuter på oss att delge vår personliga syn på Bibeln. Så här sa jag...

Om det börjar brinna
Om det började brinna hemma skulle jag givetvis rädda familjen först, men sen är det faktiskt min Bibel. Inte för att det inte skulle gå att ersätta den med en ny, utan både för att den representerar min tro och för att jag är så inläst på den. Den är full med understrykningar och en del anteckningar. Bibeln är ovärderlig för mig.

Två bibelord
Jag vill läsa två bibelord som förklarar på ett bra sätt vad Bibeln betyder för mig. Först är det från Ordspråksboken: "Min son, lyssna till vad jag säger, hör noga på mina ord. Släpp dem aldrig ur sikte, bevara dem djupt i ditt hjärta. Ty de ger liv åt den som finner dem och läkedom åt hela hans kropp." (Ords 4:20-22)

Guds ord ger mig liv och läkedom.

Det andra bibelordet är det som Paulus skriver till Timotheos: ”Stå kvar vid det som du har lärt dig och fått visshet om. Kom ihåg vilka lärare du har haft och att du ända sedan dina barnaår är hemma i de heliga skrifterna; de förmår ge dig den kunskap du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus. Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar.” (2 Tim 3: 14-17)

Det här känner jag igen mig så mycket i. Jag vill lyfta fram tre saker:
1. Först och främst att även jag är hemma i de heliga skrifterna ända sen barnaåren. Mina föräldrar läste alltid ur Barnens Bibel för mig och min bror när vi var små. Jag tror vi hann igenom den 16 gånger innan vi började läsa den själva. Det har gett mig en suverän grund att stå på som präst och kristen.

2. Sen står det att de heliga skrifterna ”förmår ge dig den kunskap du behöver för att bli räddad genom tron på Kristus Jesus”. Det är kärnan i Bibelns budskap. Den visar oss vägen till frälsning.

3. Och det tredje som står är att ”varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när jag undervisar” och allt det andra som jag gör som präst.

Den Helige Ande
Bibeln är grunden för min tro. I Bibeln har Gud uppenbarat sig själv och sin vilja. Men jag behöver den Helige Ande för att kunna förstå det här. Anden har en nyckelroll, både i Bibelns tillkomst och när jag idag försöker läsa och ta till mig det som står. Den Helige Ande förmår öppna upp det skriva ordet så att orden får liv och berör mig. Plötsligt har en vanlig mening i den heliga Skrift blivit levande. Det till synes torra och döda har fått liv.

Kampen
Men visst har det ju varit en kamp och kan ibland vara det även idag. Under studieåren i Uppsala blev jag och de övriga matade med en kritisk inställning till Bibeln. Det är den historisk-kritiska bibelsynen som gäller. Det innebär i korthet att Guds ord ifrågasätts. Det finns väl vissa poänger i att man inte ska svälja allt okritiskt, att det är viktigt att studera allt i historiens ljus och jämföra med vetenskapens framsteg. Men den katastrofala följden blir lätt att man kastar ut barnet med badvattnet, att Bibeln inte längre betraktas som Guds ord.

När jag sen blev färdig präst – om man nu nånsin kan bli färdig – trodde jag att jag hade lyckats surfa ovanpå de dränkande vågorna, men kände snabbt att bördan fanns med. Ordet börda stämmer väldigt bra, tycker jag, eftersom man med detta i bagaget aldrig kan veta vad i Bibeln som är Guds ord och vad som inte är det, vad som är sant och vad man inte riktigt kan lita på.

Då finns det faktiskt en stor risk att man skapar sin egen religion, som grundar sig mer på vad man själv tycker passar, än på vad Gud uppenbarar för oss i Bibeln. Man skapar alltså en avgud, vilket ju är väldigt allvarligt!

Vägskälet
Hursomhelst kom jag till ett vägskäl. Jag var tvungen att bestämma mig och jag beslutade mig för att betrakta Bibeln, hela Bibeln, som Guds ord. Punkt slut. Och plötsligt släppte allt. Jag kände en frid inom mig och det blev mycket lättare att predika och att försöka förklara den kristna tron för människor.

Jag inser givetvis att det finns saker i Bibeln som jag inte kan förklara. Det finns saker som var knutna till historien. Gud har använt sig av vanliga människor med olika personligheter när Bibeln skrevs. Guds ord har så att säga filtrerats genom människors personligheter och deras samtid. Det finns saker som inte verkar stämma ihop, men jag har en ödmjukhet inför att jag aldrig kan sätta mig själv över Bibeln ord. Min hjärna och min kunskap är begränsad.

Det viktigaste är alltså att Bibeln är Guds ord och att den Helige Ande kan göra ordet levande för oss även idag.

1 kommentar:

Jan sa...

Tänkvärt och bra skrivet!