söndag 14 mars 2010

Melodifestivalen - finalsummering

Jag återkommer väl när det blir dags för Eurovision Song Contest, men nu är det dags för en avslutande kommentar kring årets Melodifestivalpartaj.

Jag förstod rätt snart att det skulle stå mellan de låtar som diverse nätundersökningar förvarnat om: "This Is My Life" och "Keep On Walking", med "Manboy" som liten outsider. Darins "You're Out Of My Life" tappade oväntat fort. Min favorit bland dessa var Salem Al Fakirs pärla. Den har verkligen vuxit senaste veckan och blivit min favorit (tillsammans med Andreas Johnsons vackra "We Can Work It Out"). Att sen Björn Gustafsson hoppade in som pianist i slutet av Salems låt var ju både oväntat och kul. Men det hjälpte inte. Som vanligt var det telefonrösterna som slutligen avgjorde kampen till segrarinnans fördel.

Anna Bergendahl - vem hade anat det när hon var med i Idol häromåret? Visst, hon var bra redan då (åtminstone när det var låtar som passade hennes speciella röst), men de flesta idolerna brukar ju försvinna ut i skuggorna. Nu kan hon börja packa väskorna för att spendera en majvecka i exotiska Oslo. 17 år gammal. Hon verkar också (nästan) totalt omedveten om hur duktig hon är. Det blir (nästan) samma tårar som när hon fick sånt beröm under Idoltiden. Okej, Anna Bergendahl tillhörde inte mina absoluta favoriter, det vet ni som följt vad jag har skrivit de senaste veckorna, men som jag skrev i fredags: "Jag skulle faktiskt inte skämmas över att skicka vem som helst av dessa finalister till Europafinalen i Oslo". Hur hennes chanser är i den konkurrensen återstår att se. Jag bara konstaterar att de internationella jurygrupperna inte gav henne alltför många poäng igår kväll (delad 6:e plats, om jag räknade rätt). Hursomhelst önskar jag Anna Bergendahl lycka till och hon får mitt fulla stöd i Oslo.

1 kommentar:

Dessa mina minsta bröder sa...

Kul att någon annan tycker om att se melodifestivalen.Själv höll jag och min hustru på Lars Salem Al Fakir,( vi såg honom live på Berwaldhallen i Sthlm i dec 2009, han är ett musikaliskt underbarn) Citat"Efter att samtliga europeiska jurygrupper avgett sina röster låg Anna Bergendahls ”This is my life” på en delad sjätteplats. Toppade gjorde i stället Salem Al Fakir. " slut citat Men Europa kommer att rata svenska folkets val, Anna Bergendahls ”This is my life" kommer inte ha någon chans. Skall man vinna i Europa och alla röster från Östeuropa skall man ha invandrarbakgrund, tänk på Norges bidrag i fjol. (Lars Salem Al Fakirs far är från Syrien och hans mor från Sverige, och han växte upp i Huddinge i en familj med fem andra syskon, bland andra musikern och TV-programledaren Nassim Al Fakir.)