tisdag 2 mars 2010

Inför andra chansen

Eftersom jag åker iväg med barnen resten av veckan är det hög tid att fundera kring andra chansen i Melodifestivalen. Who's hot and who's not? Om jag börjar med att rangordna låtarna, så ser det ut så här:

1. "Headlines" - Alcazar
2. "Sucker For Love" - Pauline
3. "Human Frontier" - Neo
4. "Road Salt" - Pain Of Salvation
5. "I Did It For Love" - Jessica Andersson
6. "Jag vill om du vågar" - Pernilla Wahlgren
7. "Heaven Or Hell" - Crucified Barbara
8. "Underbart" - Kalle Moraeus & Orsa Spelmän

Så här blir ju förstås inte, eftersom det handlar om dueller. Men utifrån min personliga rangordning så blir det följande resultat:

Grupp A:
"Road Salt" - Pain Of Salvation - - - "Jag vill om du vågar" - Pernilla Wahlgren
"Sucker For Love" - Pauline - - - "Heaven Or Hell" - Crucified Barbara

Gruppfinal: "Road Salt" - Pain Of Salvation - - - "Sucker For Love" - Pauline

Grupp B:
"Underbart" - Kalle Moraeus & Orsa Spelmän - - - "Human Frontier" - Neo
"Headlines" - Alcazar - - - "I Did It For Love" - Jessica Andersson

Gruppfinal: "Human Frontier" - Neo - - - "Headlines" - Alcazar

Kommentar:
Det blir intressanta dueller. Grupp B anser jag nog vara lite starkare. Jag hade nog helst sett Alcazar och Neo i Globen, men det går ju inte. Jag har genom årens lopp insett att svenska folket (av nån anledning) inte tycker som jag alla gånger, så antagligen kommer det att se helt annorlunda ut. Eftersom detta verkar vara balladernas år blir jag inte helt förvånad om det blir Pain of Salvation och Jessica Andersson som bokar biljetterna till den kungliga hufvudstaden.

Jag måste också lägga till att nu, när jag hört några av låtarna lite mer, t ex på radio, så hade jag gärna sett att både Elin Lanto och Jenny Silver gått längre (kanske var det hennes märkliga framträdande som hindrade framgången?).

Inga kommentarer: