söndag 4 januari 2009

Bokslut 2008

Precis som vid förra årsskiftet tänkte jag sammanfatta det år som gått inom några olika områden. Här är årets...

Böcker:

  • Årets kristna bok: "Fotspår i glastrappan" – Magnus Malm
  • Årets deckare: "Nobels testamente" – Liza Marklund
  • Årets roman: "Kristus i berget" - Britta Stenberg
Diverse:
  • Årets glädje: När vi fick beskedet att Elias fått plats på Skogsbackens förskola
  • Årets maträtt: Sushi
  • Årets spel: Nintendo Wii
  • Årets tidskrift: Pilgrim
Internet:
Kristen tro:
  • Årets bibelord: Matteus 11:28: Jesus säger: "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila"
  • Årets predikan: Simon Jonssons predikningar från Kustkyrkan i Jävre, som finns utlagda på Internet.
  • Årets arbetsuppgift: Bibelstudium från A till Ö
Musik:
  • Årets låt: "All Summer Long" - Kid Rock
  • Årets danslåt: "Take My Body Close" - Velvet
  • Årets ballad: "Curly Sue" - Takida
  • Årets cover: "Ella Elle L'a" - Kate Ryan
  • Årets artist: Katy Perry
  • Årets Melodifestivallåt: "Just A Minute" - Rongedal
  • Årets skiva: "Ending Is Beginning" - Downhere
  • Årets video: "Singing That Melody" - Swingfly
  • Årets retro: Roxette
  • Årets radioprogram: Radiosporten P4

Sport:

  • Årets svenska idrottsögonblick: Charlotte Kallas ryck i slalombacken i Tour de Ski
  • Årets utländska idrottsögonblick: Usain Bolts seger i OS-finalen på 100 meter. Vilket lekande världsrekord!
  • Årets idrottsevenemang: OS
  • Årets idrottsman: Jonas Jacobsson, sportskytte för rörelsehindrade
  • Årets idrottskvinna: Charlotte Kalla, längdskidåkning
  • Årets lag: Svenska damlandslaget i handboll. Inte bäst, men roligast
  • Årets tränare: Nanne Bergstrand, fotbollstränare i Kalmar FF
  • Årets nykomling: Sarah Sjöström, simning
  • Årets motionsform: Promenader med barnvagn
  • Årets avslutare: Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Annika Sörenstam, Jonas Björkman, m fl.
TV:
  • Årets actionserie: Svindlarna (SVT)
  • Årets humorserie: Två ½ män (TV3)
  • Årets underhållning: Melodifestivalen (SVT)
  • Årets intervjuprogram: Videokväll med Luuk (SVT)
  • Årets TV-sport: Speedway GP (SVT24)

5 kommentarer:

Emma sa...

Oj vad duktig du är som kommer ihåg sånt här!

SvBG sa...

Det blir lättare när man har det i tanken under året. Men samtidigt måste det ju sammanfattas i slutet och då kan man ändå missa nånting.

signerat S/K sa...

Oj, jag känner mig verkligen, verkligen hedrad. Det är nog första gången jag är med på någon form av [positiv] lista :)

Sedan kan jag hålla med om att Två ½ Män är en hysteriskt rolig serie som jag ofta ser på. Sonen är ju helt klart roligast!

C. Kallas ursinniga spurt på Tour De Ski var nog också det grymmaste jag har sett! Alla kategorier. Synd att hon inte var med i år.

Simon Jonsson

Anonym sa...

Simon: Utmärkelsen är mycket välförtjänt!

Anonym sa...

Jag må då säga att du har bra smak. Rongedal och sushi. Kanon båda tre. Samt Radiosporten!!!