tisdag 27 januari 2009

Halvvägs

Ibland påbörjar man sånt som man önskar man inte hade börjat med...

Jag var på bröllop i början av augusti 2003. Det var en av mina bästa vänner som gifte sig. På detta bröllop blev jag introducerad i nånting som kallas för "Platespotting". Det går ut på att man börjar med att leta efter en bil som har registreringsnumret 001. När man hittat den letar man efter 002, och så vidare, tills man kommit till 999.

Ett hett tips: Börja aldrig med denna dårskap!

Idag såg jag nummer 500 och har med andra ord kommit halvvägs. Om allt fortsätter i samma takt kommer jag att vara färdig sommaren 2014. Som sagt: Börja aldrig med denna dårskap! För det går aldrig sluta...

13 kommentarer:

Leifur sa...

Det var också ett gott råd. Jag började med det där med min familj för några år sedan när vi var på semester och det slutade med att vi började gå omkring på stora bilparkeringar för att leta bilplåtar. Börja ALDRIG med denna dårskap! ;-)

Ingela sa...

Skulle aldrig bli aktuellt i min värld, men tack för varningen.

Anonym sa...

Jag började faktiskt, men orkade inte så jag gav upp.Minns inte ens vad jag var på. Jag kan erbjuda stödsamtal för att komma ur beroendet om du vill... :)

Ullis K sa...

Mitt "bilnöje" är att komma på ord (så snabbt som möjligt, svenska, ej egennamn, så korta som möjligt) där bokstäverna på nummerplåtar ska finnas med, i den ordning bokstäverna står. Detta är något som jag och min lillasyster böejade med under våra bilfärder i barndomen.
Låter mycket lättare än att leta nummer i följd :) Och tar aldrig längre tid än man önskar ;)
Lycka till med letandet!
Kram

Mats R sa...

Get a life :P

Anonym sa...

Jo, jag hamnade också i det där ett tag. Det var bara för att jag råkade springa på 001 och en kort tid senare 002. Men sedan glömde jag tack och lov bort det men nu har du din rackare påmint mig igen genom det här inlägget!

Anonym sa...

Hahahahahahahaha!!!

SvBG sa...

Leifur: Ja, det är på parkeringsplatserna man till slut hamnar... (motsvarar antagligen rännstenen för missbruk av annat slag)

Mats: Jaaaaaa, jag ska (när jag kommit till 999)!!

Ullis K: Ditt bilnöje låter klart roligare, dels för att bokstäver och ord är roligare än siffror och dels för att man (antagligen) kan välja när man ska leka och inte... Min förra bil hade ODB - mitt ord för den var "odelbar". Det är lite svårare med AWX. Har du nåt förslag?

Hanna: Förlåååååt!!!

Övriga: Jag är glad över att ni inte har samma benägenhet till missbruk... :-D

Anonym sa...

Så vansinnig hobby att som en besatt leta bilar från 001-999! Hade ni ungdomar frågat mig innan ni slog in på denna fördärvets väg hade jag avrått.

Men försöka läsa ut ord från plåtarna gör jag också. Vår gamla Amazon CJO222 var givetvis Carl-JOhan, den nuvarande JTR969 blir JeTRo. Dock oftare Metusalem - gubben Noaks farfar som äldst i Bibeln drunknade i floden vid en mogen ålder av 969 år.

Ibland hittar man också Bibelställen framför sig i trafiken. Jag spanar försiktigt men utan parkerings-vandringar efter JOH316.

Någon gång har jag också funderat på att välja psalmer utifrån bilar jag möter. JAG har dock aldrig gjort så men funderar ibland om inte andra gjört det. ;)

LTD sa...

Instämmer i rekommendationen. Börja aldrig. Det tar inte slut förrän det så att säga tar slut. Jag inleddes på Platespott-banan genom en Per-Erik Lund-krönika i Budis(därmed vill jag säga att det är hans fel). Fast det närmar sig. Plockade 862 igår!

Anonym sa...

Jag beräknar vara klar sommaren 2025. Är det någon därute som vet var nr 244 finns? Jag har sökt sedan i september. För övrigt kan jag meddela att JOH 316 är en röd Volvo 854:a årsmodell -94 den har gått 27 718 mil. Den är inne på sista versen skulle man kunna säga.

Anonym sa...

Broschan: Och vi som började samtidigt. Men det beror ju mycket på hur stor ort man bor på.

Det är därför, LTD, jag är så förvånad över att du är på 862. Hur stora parkeringsplatsen har Arnemark egentligen?? ;-)

Anonym sa...

244 tror jag var på mina föräldrar gamla bil - alltså på 1980-talet. men ett sådant tips räknas väl inte...