tisdag 6 januari 2009

Omstart

Ctrl-Alt-Del handlade förr i tiden om att starta om hela systemet i datorn. På ett sätt känns det så. I morgon börjar jag jobba igen efter drygt sju månaders pappaledighet (inklusive några veckors semester). Det känns rejält gruvsamt, faktiskt. Magvärk. Nog för att jag vet vad som väntar och ser fram emot det mesta, men det finns ju saker jag kommer att sakna. Så här kan man sammanfatta det hela:

Kommer att sakna:
  • Att vara med Elias hela dagarna
  • Att vara mer med hela familjen, både dagar, kvällar och helger.
  • Att slippa ställa klockan. Det innebär i och för sig inte att jag fått sovmorgon, eftersom Elias vaknar först av alla.
  • Mjukisbyxorna
  • Friheten

Ser fram emot:

  • Bibelstudierna
  • De trevliga arbetskamraterna
  • Leda gudstjänster, främst predika
  • Mitt nya upplägg, noggrant genomtänkt under hösten.
  • Bönestunderna i arbetslaget, med församlingsborna och med pastorerna
  • Det ekumeniska arbetet
  • Hembesöken
  • Röra mig lite mer bland fler människor
  • Att komma hem efter arbetsdagens slut och kunna krama om Elias (och övriga) som förhoppningsvis saknat sin gamle far.

Ser inte fram emot:

  • Några saker jag inte tänker nämna här

Men det är ju bara så här det är. Allt har sin tid. Det är ju trots allt präst jag ska är och ska vara. Jag har Guds kallelse i ryggen (eller rättast sagt i hjärtat) och familjen är en gåva som inte heller den försvinner. Det bästa i livet går faktiskt att kombinera (sägs det). Nu gäller det bara att hitta den rätta balansen. Med Guds hjälp går det!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sven-Bertil, jag ska be för din balans mellan arbete och familj. Och be gärna för min balans också... Jag börjar om "på allvar" imorgon, efter att ha ströpredikat lite nu och då sista veckorna.

Sarah sa...

Du vet ju vad du vill prioritera - tänk på det och jobba därefter och följ ditt storhjärta.

Jeez sa...

Lycka till!

Ingela sa...

Det känns lite gruvsamt när man har varit ledig bara ett par veckor...

wv säger inglaga - vad ska jag laga? Eller lägga in?

signerat S/K sa...

Vi tar hand om dig :)

Simon Jonsson

signerat S/K sa...

...och för oss får du gärna gå med mjukisbyxor.

Simon Jonsson

Alexandra sa...

Lycka till!
Med Guds hjälp kommer det att gå som en dans!

SvBG sa...

Tack för era ord! :-)

Men Simon, orden "Vi tar hand om dig" skrämmer mer än det hjälper... ;-P

signerat S/K sa...

Hehehe...ja, det lät lite som en maffiauppgörelse...men var lugn...mitt folk kontaktar ditt folk.

Simon Jonsson