lördag 3 mars 2018

Melodifestivalen - deltävling 4

Sista deltävlingen sändes från Örnsköldsvik och här kommer mina syn på det hela
 
1. "For You" - Mariette
(Gick direkt till final)
Tredje bidraget på några år från underbara Mariette. Hon levererar alltid. Kanske är den här låten snäppet sämre än hennes tidigare bidrag, men ändå... solklar final, möjlig slutvinnare.
 
2. "Every Single Day" - Felix Sandman
(Gick till andra chansen)
Inte den typ av låt jag hade förväntat mig från F:et i FO&O, men desto bättre. Inte för att det hade varit fel, men det här var riktigt bra. Och som han framför den. Måtte den gå vidare från andra chansen, ty jag kan gärna skicka den här till Lissabon.
 
3. "Never Learn" - Olivia Eliasson
(Gick vidare till andra chansen)
Rätt så avskalad modern låt, vilket gav ett oväntat bra gung. Bra nummer och sång. Klart värd en plats i andra chansen.
 
4. "Mitt paradis" - Elias Abbas
(Blev 5:a)
Det var länge sen jag sett någon artist som blivit så uppenbart besviken över att inte gå vidare - och jag kan förstå Elias Abbas, för det var en bra och svängig låt, signerad bl a K-One. som förtjänade ett bättre öde.
 
5. "Icarus" - Emmi Christensson
(Blev 6:a)
Ett klassnummer i jämförelse med många andra, men jag vet inte. Jag har aldrig varit så för operapop a la Makedonien, men, som sagt: i jämförelse med andra...
 
6. "Break That Chain" - Felicia Olsson
(Blev 7:a)
Rätt så traditionell låt egentligen, trots en hyfsat modern förpackning. Den räckte i alla fall inte riktigt till.
 
7. "Fuldans" - Rolandz
(Gick direkt till final)
Ska man ta det här på allvar, eller vad är tanken? Som dansband är de ju bra. Som sångare är ju Robert Gustafsson bra. Som show är det ju bra. Men ändå känns det inte rätt, kanske för att Roland "bara" är en rollfigur. Och svordomar i låtar kommer enbart att ge minuspoäng.

Inga kommentarer: