lördag 3 mars 2018

Melodifestivalen - deltävling 2

Göteborg stod värd för den andra deltävlingen. Jag har inget speciellt att säga om allt runtomkring, utan går direkt på...
 
The votes of the SvBG jury:
 
1. "Last Breath" - LIAMOO
(Gick direkt till final)
Jag hade stora förväntningar på Liam, som vann Idol häromåret. Och visst levererade han. Han rappar med den äran, men bäst blir både han och låten i refrängen. Detta är en av de få låtar jag kan se som slutsegrare i år.
 
2. "Shuffla" - Samir & Viktor
(Gick direkt till final)
Jag trodde aldrig att jag skulle placera denna duo så här högt, men låten var - i den halvdana konkurrensen - riktigt bra. Sen har jag en hel del att önska när det gäller både show och artister, men låten sätter sig.
 
3. "Det finns en väg" - Jonas Gardell
(Blev 7:a)
Jag är inte förvånad över att den här låten placerades sist. Så var även min första reaktion. Men ju mer jag har lyssnat på den, desto bättre blir den. Det handlar inte om dess plats i Melodifestivalen, inte heller om sången och framförandet, utan om den underbara texten. Psalmboken nästa!
 
4. "Allting som vi sa" - Ida Redig
(Blev 5:a)
Jag minns inte den här särskilt mycket från uppträdandet, men när jag lyssnat på CD:n kommer den fram på ett mycket positivt sätt. Gillar den.
 
5."In My Cabana" - Margret
(Gick vidare till andra chansen)
Svängig och helt okej, men den griper inte riktigt tag i mig.

6. "Songburning" - Mimi Werner
(Gick vidare till andra chansen)
Något anonym låt, men svänger till en hel del i refrängen, speciellt med trummorna. Det blir dock lite för mycket upprepanden.
 
7. "Titta vi flyger" - Stiko Per Larsson
(Blev 6:a)
Årets joker från P4 Nästa. Inte för att han sjunger dåligt, eller så, men jag måste ändå sätta någon sist. Kan nog bli bättre med några fler genomlyssningar. Gillar texten.

Inga kommentarer: