lördag 10 mars 2018

Inför finalen

Ikväll är det dags för finalen i Melodifestivalen 2018. Jag har ju inte bloggat så utförligt i år, så jag tänkte få nämna tre saker som jag tänkt på. Det första är att jag tycker att standarden har varit ovanligt låg i år. Samtidigt är det ju finalfältet det handlar om och det är jag i stort sett nöjd med, även om jag gärna hade haft med Kamferdrops (joo, det är sant! Den har satt sig i skallen). Det andra nämndes på TV härom morgonen och det är att det har varit ovanligt få tonartshöjningar i år. I finalen är det bara "Fuldans" som tar till dessa klassiska grepp. Bara tillfälligheter eller en trend? Det tredje är det fräscha greppet i produktionen med "Svenska klassiker", nya versioner av gamla välbekanta låtar. Riktigt roligt - och det borde finnas utrymme för detta inslag även kommande år. Jag hoppas det. Bästa versionen tycker jag har varit Maxida Märaks "Vill ni se en stjärna" från förra lördagen.
 
Så här rangordnar jag finalfältet:
1. "My Turn" - John Lundvik
2. "For You" - Mariette
3. "Every Single Day" - Felix Sandman
4. "Last Breath" - LIAMOO
5. "Party Voice" - Jessica Andersson
6. "Dance You Off" - Benjamin Ingrosso
7. "A Bitter Lullaby" - Martin Almgren
8. "Shuffla" - Samir & Viktor
9. "In My Cabana" - Margret
10. "All The Feels" - Renaida
11. "Everyday" - Mendez
12. "Fuldans" - Rolandz
 
Kommentar:
Som vanligt är det lite svårt att rangordna, inte minst plats 5-7, men jag ser gärna nån av de fyra första i Lissabon om ett par månader. Däremot tror jag tyvärr inte att John Lundvik kommer att vinna. Det kommer sannolikt att stå mellan Felix Sandman och Benjamin Ingrosso, men LIAMOO som outsider. Tyvärr tror jag också att Rolandz kommer att placera sig högre upp än vad jag tycker känns bekvämt. Ikväll vet vi.

Inga kommentarer: