lördag 3 mars 2018

Melodifestivalen - deltävling 1

Först av allt måste jag erkänna att detta blogginlägg, liksom de följande rapporterna från deltävlingarna, är skrivna bara ett par timmar innan Andra chansen. Vi har ju varit på bröllopsresa till Mauritius och även om vi kunnat se deltävlingarna på SVT Play, så har jag inte samma koll som förr om åren. Däremot åsikter. Bitvis är de färgade av den inköpta obligatoriska CD:n, som gör alla bidragen bättre än de kanske var live.
 
Karlstad var värdar för första deltävlingen och själva arrangemanget var det väl inget fel på. David Lindgren är född för att vara värd. Han har alla dimensioner för att göra sitt jobb oklanderligt. Däremot tror jag att det skulle bli bättre med fler värdar. Fab Freddie fyller inte upp den kostymen, utan blir bara en småjobbig sidekick. Tyvärr.
 
Det är också tydligare detta år att Christer Björkman gått in för att få bredd i tävlingen. Det blir "underhållning" på bekostnad av klass. Tyvärr, även här, särskilt som det finns många talangfulla artister och låtskrivare som skulle kunna leverera oändligt bättre låtar än det stora flertalet. För om jag ska vara ärlig: Det är inte många låtar jag kan se som slutsegrare.
 
Här kommer the votes of the SvBG jury:
 
1. "My Turn" - John Lundvik
(Gick direkt till final)
John Lundvik har tagit steget fram på scenen efter att ha gjort ett antal bidrag de senaste åren. Och som han gör det! En fantastiskt fin ballad som till och med lockade fram tårar i den grahnska soffan. Jag är normalt sett lite avvaktande inför ballader, men kan i backspegeln förundras över att "I'm Moving On" med Sarah Dawn Finer och "Empty Room" med Sanna Nielsen inte stod som slutsegrare. "My Turn" är på denna nivå. En given slutsegrare för mig.
 
2. "Solen lever kvar hos dig" - Kamferdrops
(Blev 6:a)
När jag såg låten live var jag kanske lite tveksam, men det är den melodi som har störst plåstereffekt i mina öron. Det är alltid ett stort plus med saxofon.
 
3. "Dance You Off" - Benjamin Ingrosso
(Gick direkt till final)
Benjamin är en mycket duktig låtskrivare, så även i "Dance You Off". Och dansa kan han ju också. Sången är något svagare, men helheten blir ändå en solklar finalplats.
 
4. "Patrick Swayze" - Sigrid Bernsen
(Gick vidare till andra chansen)
Lite som Benjamin Ingrosso: Sigrid kan dansa, men sången håller inte riktigt samma klass. Men... den tar sig i längden faktiskt. Denna låt, med Dirty Dancing-tema, påminde litegrann om "Road Trip" från förra året, åtminstone i den lättviktiga känslan. Sigrid får definitivt ett litet plus för dödshoppet.
 
5. "All The Feels" - Renaida
(Gick vidare till andra chansen)
Renaida var ju med i Idol för några år sen och det jag minns mest av henne är hennes energi. Detta präglar även denna låt. Inte riktigt i min smak, men det skadar inte att få höra den igen andra chansen.
 
6. "Osby Tennessee" - Kikki Danielsson
(Blev 7:a)
Denna countrylåt var en mycket personlig låt, som sammanfattar mycket av Kikki Danielssons karriär, som ju sträcker sig från Osby till Tennessee. Ett värdigt bokslut. Tack för en lång och framgångsrik karriär, Kikki.
 
7. "Livet på en pinne" - Edward Blom
(Blev 5:a)
En komplett kuplett, ca 70 år för sent.

Inga kommentarer: