måndag 29 februari 2016

Melodifestivalen - deltävling 4

Vid fjärde deltävlingen, som kom från Gävle, assisterades Gina av superproffsiga Sarah Dawn Finer (men nästa år få vi väl höra henne i ett tävlingsbidrag, va?!!). Och... äh, nu går vi direkt på låtarna!
 
Här är rösterna från the SvBG jury:
 
1. "Youniverse" - Molly Sandén
(Gick direkt till final)
Solklar vinnare ikväll. Utan konkurrens. Jag har redan märkt att Youniverse är - förutom ett coolt nyord - en riktig växare. Molly sjunger som vanligt väldigt bra och låten har - till skillnad från många andra låtar i år - en stark refräng. Det kan räcka väldigt långt. Det kan mycket väl vara den slutliga vinnaren i år. Duh... sista låten i sista delfinalen... upplagt från första början om du frågar mig... fast nog kommer Molly att få kämpa för det.
 
2. "Runaways" - Eclipse
(Blev 5:a)
Jag är mycket förvånad över att denna melodiösa hårdrock av bästa märke inte ens kom till andra chansen. Kanske är svaret att det inte var tillräckligt många rockare som såg, lyssnade och röstade ikväll. Låten var i alla fall mycket bra i sin genre, snyggt och stabilt.
 
3. "If I Were Sorry" - Frans
(Gick direkt till final)
Frans, som sjöng Zlatanlåten för ett antal år sen, har vuxit till sig och överraskade mig på många sätt. Låten var lite minimalistisk och klart annorlunda än alla andra. Den påminde lite i stilen om "Kedvesem (Zoohacker Remix)" med ByeAlex (Ungerns bidrag häromåret), vilket är något mycket positivt.
 
4. "Håll om mig hårt" - Panetoz
(Gick vidare till andra chansen)
Energigruppen Panetoz kan verkligen konsten att sprida glädje, inte minst med sin dans. Eller som de själva uttrycker det: "Vi är festen i valen". Låten har jag inget att anmärka på. Det var lite Fronda-känsla i refrängen, men det har jag ingenting emot.

5. "Du tar mig tillbaks" - Martin Stenmarck
(Blev 6:a)
I "Du tar mig tillbaks" sjunger Martin om längtan tillbaks till den första kyssen och första kärleken. Den tar oss kanske inte tillbaks till Las Vegas-nivåer, men är ändå rätt vacker och har ovanligt bra text för komma från brodern David (Nej, de låtar jag har hört tidigare är inte direkt i min smak). Visst är låten en blandning av "Ängeln i rummet", "Whiter Shade of Pale" och "The World's Greatest", men jag är inte så störd av det. Värd en bättre plats än sexa i alla fall.

6. "Killer Girl" - Linda Bengtzing
(Blev 7:a)
Tänkt skriva att det är en typisk Bengtzinglåt, upptempo osv, meeeen... klart sämre än föregångarna. Inte alls samma finess och framförallt ger den mig totalt ingenting. Tvärtom. Jag blir störd på texten där hon kräver kärlek efter sin pipa, annars riskerar mannen att dö. Textraden "Vem tror du att du är?" besvaras bara med "Ja, vem tror du att du är?... Nej, tack!"

7. "Rollercoaster" - Dolly Style
(Gick vidare till andra chansen)
Dagisdisco eller lättviktspop, precis som förväntat. Som bäst kan man säga som Elias och hans kompisar uttrycker det: "Musiken är bra, men resten..."

Inga kommentarer: