måndag 8 februari 2016

Melodifestivalen - deltävling 1

Göteborg hälsade oss välkomna till årets första deltävling i Melodifestivalen. Så gjorde även Gina Dirawi och Petra Mede. Proffsigt så det förslår. Det var väl ungefär som väntat i mellansnack och mellanakter. Men bästa inslaget var ändå Gardells schlagerskola.
 
I år var jag redo med min Mello-app och röstade frenetiskt på några bidrag. Andra lämnade mig rätt så oberörd. Som helhet är jag nöjd med resultatet, speciellt de låtar som gick direkt till final. Tycker dock synd om Anna Book (och textförfattaren Camilla Läckberg) som blev diskad pga att låten "Himmel för två" redan har spelats i Moldavien.
 
Så här ser resultatet ut från the SvBG jury:
 
1. "Constellation Prize" - Robin Bengtsson
(Gick direkt till final)
Idoltrean från 2009 kom tillbaka och jag tycker att han överraskade. Robin hade en vacker, lätt raspig sångröst och jag gillade munspelet och att rytmen var i ett mellanläge. Klart bra. Roligt att det var fler som tyckte det, så att det blev mer än bara ett tröstpris (som Constellation Prize tydligen betyder).
 
2. "Don't Worry" - Ace Wilder
(Gick direkt till final)
Låten var kanske inte riktigt lika bra som "Busy Doin' Nothin'" från häromåret, men den känns som en växare. Redan vid andra lyssningen var den i äldre tonåren. Jag saknade kanske en växel till, men visst var Ace Wilder väl värd en finalplats.
 
3. "Rik" - Albin & Mattias
(Gick vidare till andra chansen)
Mycket bra i sin genre. Stabil rapp och stark refräng. Den kanske inte tillför så mycket nytt, men jag gillade den.
 
4. "Ain't No Good" - Mimi Werner
(Blev 5:a)
Lite countryhouse med tydliga Jolene-vibbar i verserna. Glad och medryckande, men låten räckte ändå inte ända fram.
 
5. "Mitt guld" - Pernilla Andersson
(Blev 6:a)
Låten handlade om kärleken till sitt barn - och det var väl allt det var. Inte dåligt alls, ett ämne så gott som något, men den här typen av låtar går sällan vidare. Extra plus för harpan.
 
6. "Bada nakna" - Samir & Viktor
(Gick vidare till andra chansen)
Inbjudan att bada nakna på Sergels Torg. Men jag tror jag avstår. Hockeykör blandat med inslag från Jedwards "Lipstick" räckte inte till. Inte heller prenumerationen på gymmet.

Inga kommentarer: