söndag 27 februari 2011

Melodifestivalen - deltävling 4

Helt plötsligt är det fjärde och sista deltävlingen i årets melodifestivalcirkus. Precis som jag hade förutspått var det också det starkaste startfältet. Det var väl bara en låt som föll igenom och vilken som helst av de sex första hade jag kunnat skicka vidare till Globen utan protester.

Så här fördelades rösterna från the SvBG jury:

1. ”The Hunter” – Melody Club
(Blev 7:a)
Melody Club har varit en av mina absoluta favoriter under många år. Och lika länge har jag sett fram emot att de skulle vara med i Melodifestivalen, just för deras medryckande och melodiösa låtar. Den här låten började lite trevande och jag saknar lite av de synthslingor de ofta har med i sina låtar, men när refrängen hamrats tillräckligt många gånger, så: Javisst! Fram med telefonen bara! Men det verkar bara varit jag som tyckt så... sjua... märkligt!

2. ”Dance Alone” – Love Generation
(Gick vidare till andra chansen)
Låten var signerad av hitmakaren RedOne. Inget unikt egentligen, men den levererar. Årets bästa i discorykargenren, vilket gör att Alcazar inte saknades så mycket i årets Melodifestival.

3. ”E det fel på mej” – Linda Bengtzing
(Gick vidare till final som 1:a)
Nej, inte är det nåt fel på dig inte. Inte på låten heller. Samma låttyp som vanligt, men detta är ju Linda Bengtzing: energi och glädje i kubik. Jag ljuger inte – hon gör det så bra.

4. ”Run” – Anders Fernette
(Blev 8:a)
Otroligt bra sångröst. Medryckande låt. Gillade allt utom akrobaterna. Men vad hände? Sist? Va?

5. ”Alive” – Linda Pritchard
(Gick vidare till andra chansen)
Klart bra powerballad med en mycket kompetent sångerska. Låten känns bättre än fjolårets latinodoftande You’re making me hot-hot-hot. Roligt att den får en chans till.

6. ”Leaving Home” – Nicke Borg
(Gick vidare till final som 2:a)
Sångaren från Backyard Babies. Låten växte hela tiden, men nåt saknades. Antagligen lite fart och några Dregenriff. Till slut kom det äntligen ett distat gitarrsolo. Jag har dock inte nåt emot att den gick vidare ändå. Som sagt, den växte och kanske fortsätter den göra det i några veckor till.

7. ”Better Or Worse” – Julia Alvgard
(Blev 6:a)
Ja, är den better eller worse? Jag tycker det var det förstnämnda. En bra r’n’b-ballad. Problemet var väl bara att det fanns många andra låtar som var bättre än denna webbjoker.

8. ”En blick och nånting händer” – Lasse Stefanz
(Blev 5:a)
En klassisk dansbandslåt. Det känns så… 70-tal… i negativ mening, alltså. Nej, dags för pension för både Lasse och Stefan!

Inga kommentarer: