söndag 13 februari 2011

Melodifestivalen - deltävling 2

En iakttagelse först av allt: Otroligt vilken tid det tar innan själva tävlingen kommer igång. Det är rätt många ”spektakel”, bara för att invänta röstning och redovisning av resultaten. Men i och för sig: hellre lite spektakel än reklampauser. En del inslag är riktigt bra: t ex inledningen med stor dos självironi från de duktiga programledarna (och avslutningen "Vad hände där?" lämnar mig med ett stort leende!). Roligt få höra den svenska versionen av Djingis Khan med Christer Sjögren, som jag minns från typ 1979. Utöver detta är själva artistpresentationerna riktigt bra och roliga. Bättre än på många år.

Som jag förutspådde hade dagens deltävling en klart sämre standard på låtarna jämfört med förra lördagen. Så här fördelades rösterna från the SvBG jury:

1. ”I’m In Love” – Sanna Nielsen
(Gick direkt till final som 1:a)
Bra låt med framförallt en glad refräng av den unga schlagerveteranen som alltid levererar. Jag tycker nog att hon är strået vassare när det handlar om ballader, men ingen tvekan om att den glädjespridande och livsbejakande låten skulle gå vidare direkt till final. Kvällens bästa!

2. ”Like Suicide” – Christian Walz
(Blev 5:a)
Det hördes redan vid första takten att det här skulle bli en av mina favoritlåtar för kvällen. Klart skön låt! Christian Walz har en mycket speciell röst, men jag gillar den. Tyvärr kan det dock ha varit just den som gjorde att låten inte gick så långt. Men den kommer att nöta Rix FM rejält i vår!

3. ”7 Days And 7 Nights” – Brolle
(Gick direkt till final som 2:a)
Det är ju inget fel på sångrösten och framträdandet. Ett tag tänkte jag att det här var väl inte så märkvärdigt, men den tog sig efterhand. Den mår säkert ännu bättre av några fler genomlyssningar. I den här konkurrensen var ingen överraskning att den skulle gå vidare, men knappast ända till Düsseldorf väl?

4. ”My Heart Is Refusing Me” – Loreen
(Gick vidare till andra chansen)
Lorén Talhaoui, känd närmast från Idol 2004, var insvept i ett garnnystan. Hon trasslade dock inte in sig, utan gjorde ett gott dagsverke: en bra sångröst i en helt okej clublåt. Bra att den får en andra chans!

5. ”Elektrisk” – Anniela
(Blev 6:a)
Låten är en blandning av electropop och dance. Gillade den inte vid första genomlyssningen, men den kommer mer och mer, faktiskt. Däremot tror jag att den funkar bättre på engelska.

6. “Vaken i en dröm” – Elisabeth Andreassen
(Blev 8:a)
Var en gång en vinnare, men kanske har tiden sprungit ifrån henne. Jag tycker dock personligen att hon fortfarande är en duktig sångerska. Själva låten var fin, en vacker melodi, som påminner en del om ”Gabriellas sång”. Den var definitivt värd en bättre placering.

7. ”Oh My God” – The Moniker
(Gick vidare till andra chansen)
Daniel Karlsson var med i Idol 2007 och är ju en något udda artist. Var det bara jag som fick lite di Leva känsla, blandat med lite Beatles? Jag är otroligt kluven inför den här låten… näe, jag tror inte jag tyckte om den… men kanske ändrar jag mig tills jag får höra den nästa gång i andra chansen?

8. “Ge mig en spanjor” – Babsan
(Blev 7:a)
Låten har en rätt medryckande refräng och det är ett plus att han/hon artikulerar så bra, men det var väl det enda. Den bestående känslan är ändå att den bara kan sammanfattas som en schlagerbuskis.

Inga kommentarer: