måndag 14 februari 2011

En kort(siktig) mening

Jag och Elias var ute på stan häromdagen. Just innan vi skulle svänga in på gågatan mötte vi en mamma, som gissningvis var i 45-årsåldern, och hennes dotter, som sannolikt gick på gymnasiet. Mamman bar på en systempåse. Jag hörde bara en halv mening i deras samtal, men jag förstod ändå sammanhanget. Mamman sa: "... om jag lämnar över påsen till dig nu, så...". Sen gick jag och Elias runt hörnet, så jag hörde inget mer, men jag förstod att denna mamma hade köpt ut till dottern och inte ville skylta med det, för att inte åka dit för langning.

Oj, så obetänksam denna mamma kan vara, på gränsen till dumdristig. Dottern kan givetvis få tag på vin eller sprit på väldigt många sätt, men jag tycker det är så upprörande att föräldrar köper ut till sina barn. Tänker de inte längre än så?

Inga kommentarer: