tisdag 25 augusti 2009

När särskrivning kan vara ett alternativ

Jag är rätt petig när det gäller språket. Visst kan även jag misslyckas, men jag har till och med svårt för att sms:a utan fullständig meningsbyggnad. Särskrivning tillhör de saker jag inte gillar, men ibland kanske det ändå vore ett alternativ. Jag tänker närmast på att jag i förra veckan var in på Sankt Josefs katolska församling i Luleå för att jag letade efter telefonnumret till den sympatiske katolske prästen. Jag hamnade då på en sida som visade programmet för den kommande veckan. Vid första anblicken tyckte jag att det stod KONKURS med stora bokstäver. Va? Har församlingen gått i konkurs?, blev min första tanke. Nej, sen såg jag att det var ett i före. IKONKURS. Vad handlar det här om?, undrade jag aningen förvirrat. Är det en ny applikation till iPhone, modell "iKonkurs"? Sen gick det upp ett gammalt hederligt iLiljeholmens: De ska ju ha en kurs i att måla ikoner. Det var så IKONKURS skulle utläsas.

Kanske vore särskrivningar att föredra ibland ändå?

... fast...

... näeee!!

2 kommentarer:

Frida sa...

i hi hi hi hi

Annars kunde man ju lätt tro att de skulle vara en genomgång av de som brukar kallas ikoner (typ Madonna).Fast vete tusan om det skulle vara en lämplig kurs att ha i kyrkan...... ;)

Broschan sa...

Min kamera har 37 knappar, jag skulle be höva en Nikonkurs.