tisdag 26 februari 2019

Melodifestivalen - deltävling 4

Melodifestivalcirkusen stannade i lördags till i Lidköping och det var den klart bästa deltävlingen i år. Det var faktiskt - i mitt tycke - ingen dålig låt. Det händer inte ofta.
 
Så här ser rösterna ut från the SvBG jury:
 
1. "Too Late For Love" - John Lundvik
(Gick direkt till final)
Mina förväntningar var mycket höga på John Lundvik, inte minst efter hans fantastiska låt från förra året. Jag blev verkligen inte besviken. Han har ju en grym sångröst och har en så fin personlighet, ödmjuk och genuint tacksam för framgångarna. När sen själva låten innehåller en härlig gospelrefräng med fyra fantastiska sångerskor, så... ja, jag kan mycket väl tänka mig att skicka "Too Late For Love" till Jerusalem i maj. Min enda lilla, lilla tveksamhet kan vara att låten gärna hade fått braka loss ännu mer.
 
2. "On My Own" - Bishara
(Gick direkt till final)
Vilket genombrott! Vilken röst! 15-årige Bishara gjorde verkligen avtryck. Låten är på gränsen till etta för mig. Visst märktes scenovanan, men det är en skön låt med känsla av 60-talssoul, skriven av bland andra Benjamin Ingrosso. Bishara kommer att gå långt. Blir det inte i finalen, så blir det på andra sätt, utan tvekan. Att han sen tackar Gud för den gåva han fått är ännu mer härligt!
 
3. "Torn" - Lisa Ajax
(Gick vidare till andra chansen)
Ytterligare ett bevis på att det kan vara balladernas år. Att Lisa Ajax är en fantastisk sångerska visste jag, men här hade hon även en stark och personlig låt. Tyvärr lossnade det inte riktigt. Det hade behövt hända lite mer för att för att den skulle vara klockren. Däremot är det ett extra plus för att det här var enda låten i år som bara hade en låtskrivare (Isa Molin). Väl värd en chans till i alla fall.
 
4. "Känner dig" - Anton Hagman
(Blev 6:a)
Anton Hagman sjöng "Kiss You Goodbye" för ett par år sen, en låt som stannat kvar i medvetandet. Denna rätt avskalade låt var inte av samma klass, men ändå helt okej. Den handlade om kärlek som är värd att hålla fast vid. Fick oväntat lite röster.
 
5. "Stormbringer" - Pagan Fury
(Blev 7:a)
Detta hade kunnat vara ett östeuropeiskt bidrag från vilket år som helst, både låtmässigt och utstyrseln, men den räckte inte långt för svenska folket. Lite förvånande, för den var inte alls dålig. Det var snarast intressant med nåt annat, inte minst fantasytemat. Genren betecknas som "folk metal". Sångerskan Mia Stegmars röst gick inte av för hackor. Jag undrar bara var övriga bandmedlemmar fanns.
 
6. "I Do" - Arvingarna
(Gick vidare till andra chansen)
Arvingarna hade nog hoppats på en ny "Eloise", men det här var långt långt därifrån. Den hade vissa delar som var helt okej och det är aldrig fel med en glad och positiv låt, men... näe… inte i den här konkurrensen.
 
7. "Kärleken finns kvar" - Ann-Louise Hansson
(Blev 5:a)
Egentligen tycker jag inte alls om att placera Ann-Louise Hansson på sista plats. Hon var den klart bästa av de ålderkvoterade i år, med en sångröst som bevarats väl. Men möjligen var detta fel forum. Det var i alla fall en vacker sång för alla som mist en vän - och i hennes fall blev det en fin hyllning av Lill-Babs. Sen måste jag också berömma den fina scenografin: ett mysigt vardagsrum med soffa och fåtölj. Smakfullt, men som sagt: kanske fel forum.

Inga kommentarer: