måndag 4 februari 2019

Melodifestivalen - deltävling 1

"Opeppad" var ordet och känslan jag kände inför årets Melodifestival, men såklart ändrades det när det väl satte igång. "Överraskad" är ordet och känslan jag känner nu efteråt. Många bra bidrag och en underhållande lördagskväll. Visst är det ju lite märkligt att så många bidrag är signerade paret Deb och G:son. Programledarna (Sarah Dawn Finer, Marika Carlsson, Kodjo Akolor och Eric Saade) var väldigt olika (vilket förstås är meningen) och jag kan väl inte tycka att de kompletterar varann heller, men de funkar och är individuellt sett väldigt bra alla fyra. Bäst var deras mash-up på Israels vinnarlåtar iförda nåt som mest liknade våtdräkter.
 
Men viktigast är låtarna. Här kommer the votes of the SvBG jury:
 
1. "Ashes To Ashes" - Anna Bergendahl
(Gick vidare till andra chansen)
Här tar Anna revansch för missen i Eurovision Song Contest 2010. Då var hon klart bättre än låten och denna gång följs båda åt till höjder som gav mig ståpäls. Den countrydoftande låten var så vackert arrangerad och hade också kvällens bästa melodi. Måtte den gå vidare till final.
 
2. "Not With Me" - Wiktoria
(Gick direkt till final)
Ballader brukar ha svårt i de här sammanhangen, men tack och lov röstade många på denna starka låt, framförda av en så duktig sångerska. Hon hade dessutom själv skrivit texten. Kanske var det därför den blev lite extra. Det blev ingen kalldusch för henne... eller?
 
3. "Chasing Rivers" - Nano
(Gick vidare till andra chansen)
Nano hade ju en kanonlåt häromåret med sin "Hold On". Den här var inte riktigt i samma nivå, men ändå mycket bra. Kören lyfte låten ordentligt när de kom in. Absolut värd en plats i andra chansen.
 
4. "Hello" - Mohombi
(Gick direkt till final)
Mohombi ingick i Group Avalon som deltog redan 2005 i Mellon. Deras "Big Up" gjorde väl inte några större avtryck. Sen dess har han gjort internationell karriär, men väljer att komma hem. Det här blir en mycket bra start på nystarten. Låten är bra, även om jag faktiskt gillar de lugnare verserna bättre än refrängen. Men Mohombi är b-r-a!
 
5. "No Drama" - High15
(blev 6:a)
Denna tjejgrupp gick visst till semifinal i Talang 2017 och har väl förvaltat talangen bra. Även om jag inte ger High Five för den studsiga Ace Wilderinspirerade låten, så var den helt okej.
 
6. "Mina bränder" - Zeana feat. Anis don Demina
(Blev 5:a)
Zeana blev tolva i Idol 2016 (även om jag knappt minns henne) och Youtubern Anis var lite mer än en krydda. Hade den inte haft en typisk G:sonrefräng hade den kunnat få fler poäng av mig. Rappen var bra. Möjligen hade en kombo med Brandsta City Släckers kunnat släcka mina bränder.
 
7. "Mina fyra årstider" - Arja Saijonmaa
(Blev 7:a)
Denna miljömedvetna barrikadsång hade kanske varit modern på 70-talet. Det gör också att man missar budskapet. Hursomhelst är "Quattro Staggioni" bara en pizza för mig... eller för nån annan, eftersom jag inte gillar champinjoner. Hellre Vivaldi då. Fast inte som pizza.

Inga kommentarer: