måndag 18 februari 2019

Melodifestivalen - deltävling 3

Leksand stod värd för lördagens deltävling i Melodifestivalen. Värdarnas oväntade konstellationer ger faktiskt lite dynamik till showen. Bäst ikväll var Eric Saades version av Satellit. Det är det vackraste jag hört sen originalet. Det har ju till i år blivit lite förändringar i röstningsförfarandet, vilket inneburit att vi som röstar delats in i ålderskategorier och därefter fördelas rösterna. Huruvida det är bättre eller mer rättvist vet jag inte, men det blir i alla fall ett resultat som jag oftast gillar.
 
Så här tyckte jag om lördagens bidrag:
 
1. "Victorious" - Lina Hedlund
(Gick direkt till final)
Hur skulle det gå för Lina efter att discoljusen slocknat efter Alcazar? Alldeles utmärkt, är svaret. Ensam är stark, åtminstone i detta fall, även om låtens tema är precis tvärtom: tillsammans blir vi starkare. Jag blev väldigt glad av denna klassiska "schlagerpop", som vissa kallade den. Det är i alla fall precis som en vinnare ska vara. Solklar etta ikväll.
 
2. "Somebody Wants" - The Lovers Of Valdaro
(Blev 7:a)
Detta var en joker, som tagit sig hit via P4 Nästa. Gruppnamnet står som en symbol för evig kärlek oavsett kön, ett budskap som även fanns i själva låten (liksom i många andra låtar). Bäst var låtens 80-talsvibbar som var sååå snygga, så snygga att jag placerar dem så här högt, till skillnad från svenska folket.
 
3. "Norrsken (Goeksegh)" - Jon Henrik Fjällgren
(Gick direkt till final)
Tredje bidraget från denne samiske missionär. Mycket duktig på det han gör. Jag kan inte riktigt jämföra denna med de tidigare i kvalité. De andra kanske var starkare låtar, men jag tyckte denna var mycket vacker, lika vacker som ett norrsken kanske.
 
4. "Låt skiten brinna" - Martin Stenmarck
(Gick vidare till andra chansen)
Jag har ofta varit lite skeptisk till Martin Stenmarcks låtar, men här får han en... ja, kanske inte en fullträff, men ändå en mogen låt, viktigare än alla hans tidigare låtar. Han nämnde i låtintrot dagens samhälles avarter med tempot, mobbning och psykisk ohälsa och att vi måste hjälpa dem som behöver hjälp.
 
5. "Who I Am" - Rebecka Karlsson
(Gick vidare till andra chansen)
Rebecka har synts tidigare i TV, som finalist i Talang 2014 och tvåa i Idol 2016. Duktig sångerska och ett pampigt statement att "Här står jag. Det här är jag". Temat blir därmed liknande vinnarlåten från 2010. Detta blir starkt, speciellt med bakgrunden att hon varit mobbad tidigare. Jag hoppas att låten mognar till inför andra chansen. Det är den värd.
 
6. "Habibi" - Dolly Style
(Blev 5:a)
Tredje gången även för konceptet Dolly Style och här blev det nog det tydligaste beviset på att de yngre tittarna förlorat lite makt i röstningen, på gott och ont. Låten "Habibi" (som lär betyda "älskling" eller "min älskling" hade ett skönt gung, men var kanske lite för lättviktig för min smak.
 
7. "Om om och om igen" - Omar Rudberg
(Blev 6:a)
Även här kan man skönja att de yngre tittarna har förlorat lite makt. Inte för att låtens karibiska poprytmer var så mindblowing, men jag hade nog trott att den forne FO&O-medlemmen sskulle komma lite högre upp. Men OM OMar återkOMmer med en annan låt än OM OM och OM igen, kanske det går bättre.

Inga kommentarer: