tisdag 21 februari 2017

Melodifestivalen - deltävling 3

Melodifestivaltåget stannade till i Växjö i lördags för den tredje deltävlingen. Det blev väl lite som jag anade, att det skulle bli svårt att toppa David Lindgrens mellokavalkad från förra helgen. Men egentligen spelar det inte så stor roll, eftersom det är låtarna som är det intressanta. Gillar dock budskapet som Clary Henry framförde tillsammans med tjejerna i Alcazar.
 
Så här ser resultatet ut från the SvBG jury:
 
1. "Kiss You Goodbye" - Anton Hagman
(Gick vidare till andra chansen)
Detta var en stor överraskning. Låten och artisten var oväntat bra. Skön låt, lätt och luftig, inte överproducerad som ofta är risken. Längtar efter att få höra den fler gånger.
 
2. "I Can't Go On" - Robin Bengtsson
(Gick direkt till final)
Nej, du kan inte alls go on! Jag har sagt det förr och säger det igen: Jag hatar svordomar och tycker det är bedrövligt att de inte kan hitta andra ord när de skriver låtar. Synd på det här bidraget, som ju annars var riktigt bra. Den var dansant och hade inte minst en grym synthbas. Men visst kändes det hela lite som Dressmannreklam?
 
3. "Gotta Thing About You" - Felix, Oscar & Omar / FO&O
(Gick vidare till andra chansen)
Killarna, som tidigare var kända som The Fooo Conspiracy, må ha förlorat ett O (och ändrat bandnamnet), men de fortsätter med pojkbandsstilen. Den behärskar de utan tvekan. Låten kanske kändes lite tam, men var ändå väl värd att gå vidare till andra chansen.
 
4. "Boogieman Blues" - Owe Thörnqvist
(Gick direkt till final)
Självklart fick man höra skämtet "En man som heter Owe". Själv vill jag nog hellre prata om "87-åringen som klev in på scenen och vann". Snart 88-årige Owe Thörnqvist är verkligen still going strong. Det var visst 54 år sen han var med i Melodifestivalen, då som låtskrivare. Det svängde rejält och det är ingen tvekan om att Owe behärskar sin genre. Kul att han gick till final. 
 
5. "Crucified" - Bella & Filippa
(Blev 5:a)
Countrypop med kristet bildspråk, men annan innebörd, vet inte om jag gillar det riktigt. Helt okej låt ändå, men inte mer än så. Måste dock ge många pluspoäng för att de här bonussystrarna var mycket samsjungna. Bella var för övrigt första artisten som är född på 2000-talet.
 
6. "Snurra min jord" - Krista Siegfrids
(Blev 7:a)
Denna låt var några snäpp bättre än "Faller" från förra året, ändå räckte det inte långt. Den kändes bekant på nåt sätt, tills jag kom på att den påminner en del om Norlie & KKV:s låt "Ingen annan rör mig som du". Sämre likheter finns ju.
 
7. "Gravity" - Jasmine Kara
(Blev 6:a)
Jag hade rätt höga förväntningar på Jasmine Kara, men tyvärr fick jag inget grepp om låten. Den kändes viktlös, trots titeln.

Inga kommentarer: