måndag 6 februari 2017

Melodifestivalen - deltävling 1

Clara Henry, Hasse "Kvinnaböske" Andersson och David Lindgren är årets programledare och de lotsade oss genom första deltävlingen i Göteborg. De gjorde sin uppgift precis på den nivå jag begär. Roliga, informativa och duktiga. Det här fungerar. Okej, det spelades kanske lite väl mycket på Hasse Anderssons ålder och eventuellt dåliga minne, men han jämnade ut allt med sin egen slakt av "Änglahund" tillsammans med Mustasch under namnet "Queensbözque". Roligt och bra bidrag. 

Av låtarna var det väl bara de tre låtar jag placerat högst upp som jag tror kommer att bestå i mitt mellominne.

Så här ser resultatet ut från the SvBG jury:

1. "Hold On" - Nano
(Gick direkt till final)
Kvällens bästa bidrag. Mäktig sång, gospelkänsla, bra bakgrundskör och omväxlande musik. Bra på alla sätt. När detta dessutom kompletteras med ett bra budskap blir det bara så bra. Nanos bakgrund gör att texten får trovärdighet. Kan det vara årets vinnare? Inte mig emot.

2. "Her Kiss" - Boris René
(Gick vidare till andra chansen)
Den här låten fångade mig från första tonen. Mycket bra och rejält dansant. Och blåset, blåset! :-) Klockrent framförande av Boris René. Enda orsaken till att jag inte placerar den överst var enbart för att Nano var ännu bättre. Bra att Boris åtminstone får en andra chans. Det enda jag funderar på är var han hade glömt sina strumpor.

3. "Wild Child" - Ace Wilder
(Gick direkt till final)
Ace Wilders tredje bidrag på fyra år och det blir snäppet sämre för varje år. Kanske för att man hört det förut. Men det är inte dåligt, tro inte det. I konkurrensen var det självklart att den skulle vara bland de främsta, dock kanske inte direkt till final. Tyvärr hörde man lite väl mycket Thomas G:son i produktionen. Det blev som en streetschlager i mjukisbrallor.

4. "One More Night" - Dinah Nah
(Blev 5:a)
Jag är lite kluven till den här låten. Dinah Nah är på nåt sätt perfekt i sin genre, visuell och duktig. Men tyvärr är det här en typisk mellodussinlåt, som Thomas G:sons låtar ofta blir: dansant, men inget speciellt. Det bästa var nog rappinslaget.

5. "Road Trip" - De Vet Du
(Gick vidare till andra chansen)
Gruppen är mest kända för sina komiska videos och deras show gick i samma stil. Bitvis påminde det om Barbie Girl och doftade 90-tal. Det var Elias favoritlåt för kvällen och han tillhör väl målgruppen. För mig var det okej, men inte så mycket mer.

6. "Mitt liv" - Charlotte Perrelli
(Blev 7:a)
Var det här det sista vi såg av Charlotte Perrelli i Mellosammanhang? Den var helt annorlunda än alla hennes tidigare bidrag, avskalat och enkelt, i ett försök till att vara personlig. Inte dåligt, men inte heller nåt speciellt.

"Amare" - Adrijana
(Blev 6:a)
Det jag gillade mest med låten var det långsamma tempot, men utöver det var det inte mycket som tilltalade mig. 

Inga kommentarer: