måndag 30 januari 2012

Rasism på flyget

Jag kan bara inte låta bli att dela med mig av följande berättelse, hämtat från verkligheten, uppsnappat och översatt från Facebook. En del av er har säkert läst den, men det här är för bra för att stanna där.
- - -
Detta hände på TAM Airlines.

En kvinna i 50-årsåldern kom till sin plats och såg att passageraren bredvid henne var en svart man. Hon kallade på flygvärdinnan, synbart rasande.
- "Vad är problemet, frun?", frågade värdinnan.
- "Ser du inte?", svarade damen. "Jag fick en sittplats bredvid en svart man. Jag kan inte sitta här bredvid honom. Du måste låta mig byta plats!"
- "Snälla, lugna ner dig, frun", sade värdinnan. "Tyvärr, är alla säten upptagna, men jag kan ändå gå och se efter om vi har några."

Flygvärdinnan gick iväg och återvände några minuter senare.

- "Min fru, som jag sa, finns det inte någon ledig plats i ekonomiklass. Jag har även pratat med kaptenen och han bekräftade att det inte finns några tomma platser i ekonomiklass. Vi har bara lediga platser i första klass." Innan kvinnan hann säga något, fortsatte värdinnan: "Så här är det. Det är ovanligt för vårt företag att låta en passagerare från ekonomiklass byta till första klass. Men med tanke på omständigheterna tycker kaptenen att det skulle vara en skandal att låta en passagerare resa bredvid en obehaglig person." Sen vände sig flygvärdinnan till den svarte mannen och sade: "Det betyder, Sir, att om du vill vara så snäll att ta med dig handbagaget, så har vi reserverat en plats i första klass..."

Alla passagerare, som satt i närheten, chockade över vad de hade sett, började applådera, och några ställde sig upp."

1 kommentar:

Lenajl sa...

Åh, vad jag önskar att detta är sant!!! Hurra för lite empati!