tisdag 3 januari 2012

10 år sen Preach Boys

Ikväll är det tio år sen Preach Boys gjorde sin sista spelning på ett av stiftets ungdomsläger. Tiden går fort. Sannolikt gjorde de dryga sex årens rockande det också. Vi var alltså några präster (jag, Fredrik Juul och Rikard Olofsson) som hade bildat Preach Boys till ett prästmöte hösten 1995. Under årens lopp hade vi till vår hjälp ett antal trummisar (Fredrik Wastring, Anders Stenman och Per Gustafsson) och de sista åren fanns även Martin Steinwall med på synt. Vi kallade musikstilen för "hårdgospel" - hård musik med evangeliserande texter. Ofta var det mer eller mindre kända rocklåtar som vi ibland skrev om texterna på. Bland mina favoriter fanns "Have A Talk With God" (Stevie Wonder), "The Rock That Doesn't Roll" (Larry Norman), "Fight For Your Right" (Beastie Boys), "Jesus And The California Kid" (Audio Adrenaline) och "Jesus Freak" (dc Talk). Scenerna fanns mest i stiftets församlingar, men det blev även nån utflykt till Sundsvall, Märsta och Sigtuna. Största upplevelserna var nog tre somrar på raken på Musik vid Malån med dryga tusen glada Malåbor i publiken. Det finns så många minnen från dessa år. Det var roligt, otroligt roligt. Men allt har ett slut, så även Preach Boys.

7 kommentarer:

Ingela sa...

Jag har verkligen också glada minnen av prästrockarna!

Ann O Nym sa...

Är det inte dags för en reunion snart ?

SvBG sa...

Inte mig emot, men chansen/risken är nog nästan obefintlig, åtminstone så länge som Rikard är "on a mission from God" i Stockholm/Sigtuna.

Anonym sa...

Arvidsjaur har bra träningsmiljöer för rock´n roll

Frida sa...

Jag skulle också vilja att ni hade en reunion eftersom jag aldrig fick höra er sjunga. Kan ju bero på att jag inte kände dig då....

Nåja.

Hojta högt om det kommer på tapeten. Jag kommer att vara den i publiken som ser gladast ut :D

Ann O Nym sa...

Det blir nog till att försöka få upp vetlandagruppen om Preacb Boys ska spela här uppe igen

David Sandström sa...

Jag hann höra er en enda gång...